Unga vill äga sin bostad

18 till 25-åringar ser bostadsbristen som ett större samhällsproblem än brottslighet och integration. Det framgår av en ny undersökning som också visar att 93 procent vill bo i villa, radhus eller bostadsrätt om 10 år. - Unga vill äga sin bostad och villadrömmen lever, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

I dag hyr en av fyra i storstäderna i andra- eller tredjehand. Tre av fyra som hyr har inte heller möjlighet att ta sig in på den ägda bostadsmarknaden.

- Det ägda boendet ökar det egna inflytandet över boendesituationen. Januariavtalet säger ingenting om hur fler unga ska kunna uppnå sina bostadsdrömmar. Därför krävs en politisk översyn av kreditrestriktioner som det skärpta amorteringskravet och ett subventionerat bospar, säger Anna Broman.

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Byggindustrier. Totalt har 1 012 personer i åldern 18-25 år intervjuats.

Bolund och Eneroth ges nyckelroller när Sverige ska rustas för 11 miljoner invånare21.1.2019 14:58:23 CETPressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar Per Bolund som idag utsetts till ny bostadsminister. - Att bostadsministern nu flyttar in på Finansdepartementet innebär att bostadsfrågan får större tyngd. Det är bra. Men ska byggandet ta fart igen krävs en fungerande finansiering. Bolunds förändrade portfölj leder förhoppningsvis till en översyn och förändring av de införda kreditrestriktionerna samt att det görs undantag för förstagångsköpare, säger Catharina Elmsäter-Svärd, VD för Sveriges Byggindustrier.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59:50 CETPressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.