Svenska PostkodlotterietSvenska PostkodlotterietSvenska Postkodlotteriet

Ungas klimatengagemang stöttas av Fryshuset och Greenpeace

I ett unikt samarbete ska Fryshuset och Greenpeace tillsammans främja ungdomars starka engagemang i miljö-, klimat- och rättvisefrågor. Organisationerna kommer tillsammans att tillhandahålla verktyg, plattform och nätverk för påverkan i globala frågor, med hjälp av fysiska och digitala mötesplatser. Projektet och samarbetet möjliggörs av Svenska Postkodlotteriet.

Greenpeaces Isadora Wronski och Fryshusets Johan Oljeqvist ska tillsammans stötta ungas klimatengegemang. Foto Magnus Sandberg.

– Vi har sett att miljö- och klimatfrågan är en av de viktigaste frågorna för unga. Det här projektet ökar kraftigt möjligheten och stärker kapaciteten för unga att låta sin oro, passion och engagemang för frågan bli konkret handling, säger Johan Oljeqvist VD på Fryshuset.

– Vi befinner oss i ett planetärt nödläge. Det här projektet kommer stärka ungas förutsättningar att förändra världsutvecklingen genom att engagera sig i frågor som de brinner för, säger Isadora Wronski, Sverigechef på Greenpeace.

Med fysiska mötesplatser kommer projektet att ge verktyg för lärande genom görande i Sverige, Ungern, Armenien, Kenya, Sydafrika och Kamerun. De fysiska mötesplatserna ger ökade lokala förutsättningar för unga att engagera sig i miljö- och klimatfrågan, samtidigt som de samverkar digitalt i ett ungt internationellt påverkansnätverk.

Fryshuset står för kunskap om ungas engagemang och passion för förändring och Greenpeace bidrar med expertkunskap i miljö- och klimatfrågan samt ett stort internationellt nätverk.

– Ungas engagemang i klimatfrågan är ovärderligt – de ska ärva jordklotet och därmed är deras inflytande viktigt. Tack vare alla som är med i Postkodlotteriet kan vi möjliggöra det här unika och viktiga samarbetet mellan Fryshuset och Greenpeace, säger Postkodlotteriets Managning Director Eva Struving.

Under de fyra år projektet ska drivas förväntas 21 000 deltagare engageras och 6 000 lokala initiativ skapas.

Projektet tilldelas 31 miljoner kronor och är ett av de Drömprojekt som beviljas av Postkodlotteriet varje år. Sedan starten 2005 har Postkodlotteriet förmedlat drygt elva miljarder kronor till ideella organisationers viktiga arbete.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.