MER Arkitekter

Ungas oväntade krav för att jobba från kontoret

Fler förmåner och fler sociala aktiviteter. Det är svaret på vad unga vill ha för att tillbringa mer tid på kontoret, enligt en ny Sifo-undersökning, utförd på uppdrag av MER Arkitekter. "Den här generationen ställer nya krav på sina arbetsplatser, vilket öppnar för en mängd möjligheter", säger Venke Osnes som är en av två vd:ar på arkitektbyrån.
Tillsammans med MER Arkitekter har Aller Media tagit fram ett modernt, flexibelt och socialt kontor som invigdes i augusti tidigare i år. Foto: MER Arkitekter.

Sedan pandemin är det allt fler som fått möjlighet att jobba hemifrån, och arbetsgivare som kräver fysisk närvaro på kontoret tycks möta alltmer motstånd. När Kantar Sifo, på uppdrag av MER Arkitekter, frågade svenska tjänstemän vad som skulle få dem motiverade att arbeta mer från kontoret blev skillnaderna mellan generationerna tydliga. Nästan hälften (47 procent) av de unga (18–29) rankade förmåner som underlättar vardagen högt, jämfört med den äldre målgruppen (50–65) där bara 24 procent svarade att förmåner var viktiga.

– Det är överraskande men framför allt spännande att se så stora skillnader mellan generationerna. Svaren i undersökningen är en tydlig indikation på att dagens kontor måste vara så mycket mer än baramötesplatser. Det ställer höga krav på såväl oss som arkitekter som på fastighetsägare och arbetsgivare, säger Venke Osnes, en del av vd-duon på MER Arkitekter.

Betydligt fler unga (24 procent) uppger även att en utökad service i fastigheten, såsom gym eller duschar, är något som skulle få dem mer motiverade att arbeta från kontoret. Bara 9 procent av de äldre rankar detta som viktigt.

– Allt som förenklar vardagen kan underlätta arbetet på kontoret, oavsett om det är en Instabox eller en färdiglagad lunch. Genom att göra kontoret mer attraktivt undviks tomma ytor och det kan bli lättare att attrahera och behålla personal, säger Venke Osnes.

De unga (18 procent) vill även ha fler sociala aktiviteter på jobbet medan mindre än en tiondel (9 procent) av den äldre målgruppen önskar det. De unga verkar dock bry sig mindre om inredningen när tjänstemännen fick frågan om vad som är viktigt vid valet av ny arbetsgivare. De som tycker att kontorets inredning är viktigast är kvinnor i medelåldern (en tredjedel uppger det som mycket viktigt), medan de som bryr sig minst är unga män (en av tio håller det högt).

Ett företag som verkligen har lyckats med att möta sina anställdas behov när det kommer till kontorslokaler är Aller Media, som också prisats för sitt Employer Branding-arbete. I samarbete med MER Arkitekter har de tagit fram ett modernt, flexibelt och socialt kontor som invigdes i augusti tidigare i år.

– Vi hade en tanke och vision om ett öppet kontor som skulle gynna den kultur som vi vill bygga. Vi har samarbetat med MER Arkitekter kring att förverkliga detta, säger Jennie Knutsson, kommunikationschef på Aller Media.

I mediehusets lokaler finns många öppna och sociala ytor som varieras med kontorslandskap och aktivitetsrum, där man under hösten också håller i yogaklasser för de som vill. Aller Media har lagt stort fokus på flexibilitet. På varje våning finns mötesrum som enkelt kan göras om till exempelvis podcaststudios, redigeringsrum eller tysta rum beroende på vilka behov som finns.

– I samband med den stora förändringen som kom efter pandemin landade vi i att vi ville göra om kontoret utifrån ett relationsbaserat arbetssätt. Vi har lagt stort fokus på ledarskap, självledarskap, kommunikation och sociala aktiviteter för att stärka kultur och gemenskap. Det ska vara kul att komma till jobbet, något vi var överens om att vi ville prioritera, säger Jennie Knutsson.

Topplista – vad skulle få unga svenskar (18–29) mer motiverade att arbeta från kontoret? (flersvarsfråga)

1. Fler förmåner som underlättar min vardag (47%)
  2. Utökad service i fastigheten (tex gym eller duschar) (24%)
  3. Fler rum för att kunna arbeta ifred (19%)
  4. Fler gemensamma sociala aktiviteter i lokalerna (18%)
  5. Mer inspirerande lokaler (15%)

Topplista – vad skulle få äldre svenskar (50–65) mer motiverade att arbeta från kontoret? (flersvarsfråga)

1. Fler förmåner som underlättar min vardag (24%)
  2. Fler rum för att kunna arbeta ifred (21%)
  3. Mer inspirerande lokaler (14%)
  4. Bättre tekniska förutsättningar för digitala möten (9%)
  5. Fler gemensamma sociala aktiviteter i lokalerna (9%)
  6. Utökad service i fastigheten (tex gym eller duschar) (9%)

31 procent av unga (18-29) respektive 40 procent av de äldre (50-65) arbetar redan alla dagar på kontoret.

Undersökningen bygger på 1058 intervjuer med personer mellan 18 och 65 år som arbetar på kontor och är riksrepresentativ. Den har genomförts av Kantar Public på uppdrag av MER Arkitekter och gjordes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 16 och 21 juni 2022.

Bilder

MER Arkitekter
Söder Mälarstrand 41

MER Arkitekter (M.E.R Solution AB) är ett av Sveriges ledande arkitekt- och konsultföretag för inomhusmiljöer. Med en spetskompetens inom arbetsplatsstrategi utformar de miljöer som leder till högre trivsel och bättre affärer. Bolaget grundades 1982 och har idag 31 anställda. Läs mer på www.mer.se.

Följ MER Arkitekter

Senaste pressmeddelandena från MER Arkitekter

Tre exempel på att 3D-printing är nyckeln till framtidens inredning14.6.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

3D-printing har länge diskuterats inom arkitekt-, bygg- och designbranschen. På MER Arkitekter, experter på inredningsarkitektur, har man använt tekniken inom ett flertal projekt. Nu ser man oändliga möjligheter för att göra ny inredning mer klimatsmart, och samtidigt utmana bilden av att ny inredning behöver vara just ny. Inspireras av tre exempel på hur 3D-printing framtidssäkrar branschen nedan.