Ungdom från Nora får Karl Cederkviststipendiet 2019

Jakob Idril har tilldelats årets Karls Cederkviststipendium för sitt engagemang i Nora bergslagsförsamlings internationella arbete. Priset delas ut den 25 maj vid en ungdomsmiddag hos biskop Mikael Mogren i biskopsgården i Västerås.

Nora kyrka. Årets mottagare av Karl Cederkviststipendiet kommer från Nora bergslagsförsamling.

Karl Cederkvist-stipendiet delas ut varje år till en ung person, eller grupp av ungdomar, med ett starkt engagemang för internationella frågor. Priset består av ett diplom och en summa pengar.

I juryns motivering står det:

Jakob Idril får stipendiet för sitt brinnande hjärta och starka engagemang för det internationella arbetet i Nora bergslagsförsamling.

Jakob Idril är 18 år och bor i Nora. Han har varit engagerad i arbetet i Nora bergslagsförsamling i många år och varit konfirmand och ung ledare såväl som kyrkvärd och sommarjobbare.

Läs mer om Karl Cerderkvist och stipendiet på Västerås stifts webbplats

Cecilia Redner, stiftsadjunkt för barn- och ungdom, Västerås stift
070-378 61 69, cecilia.redner@svenskakyrkan.se

William Jutemalm, församlingsassistent, Nora bergslags församling
0587-848 06, william.jutemalm@svenskakyrkan.se

Biskop Mikael Mogren besöker vänstift i Tanzania2.5.2019 11:31:00 CESTPressmeddelande

I helgen åker Västerås stifts biskop Mikael Mogren till Tanzania tillsammans med Svenska kyrkans 13 andra biskopar för att besöka den lutherska kyrkan i landet. Under en vecka kommer Mikael Mogren att vara med på gemensamma studiedagar med biskoparna från Tanzania samt besöka Västerås vänstift Karagwe. Resan är ett svarsbesök då de tanzaniska biskoparna besökte Sverige 2015. Genom att mötas, samtala, dela erfarenheter och fira gudstjänst tillsammans vill kyrkorna utveckla den långa relation som finns.

Nu är det klart: Sex kyrkor och sex konstnärer i Sjätte sinnet4.2.2019 11:05:31 CETPressmeddelande

Helene Schmitz är en av de konstnärer som medverkar i årets upplaga av konstutställningen Sjätte sinnet. Hon är känd bland annat för sina gripande bilder av naturen i norra Västmanland efter den stora skogsbranden 2014. I sommar ställer hon ut sina verk i Västerfärnebo kyrka. Ytterligare fem kyrkor och fem konstnärer medverkar i Svenska kyrkan Västerås stifts stora satsning på att ge samtida konst en plats i kyrkan.