Ungdom från Nora får Karl Cederkviststipendiet 2019

Jakob Idril har tilldelats årets Karls Cederkviststipendium för sitt engagemang i Nora bergslagsförsamlings internationella arbete. Priset delas ut den 25 maj vid en ungdomsmiddag hos biskop Mikael Mogren i biskopsgården i Västerås.

Nora kyrka. Årets mottagare av Karl Cederkviststipendiet kommer från Nora bergslagsförsamling.

Karl Cederkvist-stipendiet delas ut varje år till en ung person, eller grupp av ungdomar, med ett starkt engagemang för internationella frågor. Priset består av ett diplom och en summa pengar.

I juryns motivering står det:

Jakob Idril får stipendiet för sitt brinnande hjärta och starka engagemang för det internationella arbetet i Nora bergslagsförsamling.

Jakob Idril är 18 år och bor i Nora. Han har varit engagerad i arbetet i Nora bergslagsförsamling i många år och varit konfirmand och ung ledare såväl som kyrkvärd och sommarjobbare.

Läs mer om Karl Cerderkvist och stipendiet på Västerås stifts webbplats

Cecilia Redner, stiftsadjunkt för barn- och ungdom, Västerås stift
070-378 61 69, cecilia.redner@svenskakyrkan.se

William Jutemalm, församlingsassistent, Nora bergslags församling
0587-848 06, william.jutemalm@svenskakyrkan.se

Ny bok om Claes-Bertil Ytterberg: ”En västmanlänning bär inte sin tro på utsidan”21.11.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

50 år som präst, 20 år som biskop, en stor gestalt i Västerås stifts, och Svenska kyrkans, historia. För många en folkkyrkans förnyare. I en ny bok skildras Claes-Bertil Ytterbergs liv och väg i Svenska kyrkan, med start i uppväxten i bruksorten Surahammar. En bakgrund som på många sätt präglat hans liv och teologiska hållning. Västmanländsk bruksbygd är inte de stora ordens mylla, som han själv säger.

Nytt biskopsbrev om klimatet24.9.2019 08:59:41 CESTPressmeddelande

Svenska kyrkan lanserar ett nytt biskopsbrev om klimatet. Det presenteras på fredag under Bokmässan i Göteborg. – Det går inte längre att blunda för att klimatkrisen också är en existentiell och en andlig kris. Den berör våra innersta känslor och värderingar, vår tro. Klimatet kräver mer av mänskligheten än tekniska, politiska och ekonomiska lösningar. Det handlar om mening, mod och hopp som befriar till handlingskraft, säger Västerås stifts biskop Mikael Mogren.