NTF

Ungdomar använder inte bälte i baksätet

Dela

Vi har under året sett ett antal uppmärksammade olyckor med tragisk utgång där de inblandade varit ungdomar sittande i baksätet. Efter att ha analyserat data från akutsjukvården i hela landet kan NTF konstatera att det inte var en slump att de skadades så allvarligt. Bältesanvändningen i baksätet bland ungdomar i åldern 15 – 24 år är tre till fyra gånger lägre jämfört med övriga åldersgrupper.

NTF:s årliga bältesmätningar som genomförs i landets samtliga kommuner och bygger på över 350 000 observationer redovisar i år en bältesanvändning i tätort bland förare och passagerare i framsätet på 96 procent.

Bältesmätningarna visar vidare att kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det var 98 procent av de kvinnliga förarna som använde bälte jämfört med 95 procent av de manliga förarna. Bland passagerarna var det 98 procent av kvinnorna samt barnen cirka 4‑15 år som använde bälte, jämfört med 93 procent av de manliga passagerarna. Vid en jämförelse mellan 2019 och 2020 framgår att det främst är bland manliga förare och passagerare som en liten förbättring kan ses. Resultaten från akutsjukvården under de tre senaste åren indikerar att bältesanvändningen bland ungdomar i baksätet kan ligga så lågt som 80 procent.

  -Det är alarmerande att bältesanvändningen i baksätet bland ungdomar är så låg. Om inget görs för att få fler ungdomar att använda bältet kommer vi sannolikt tvingas läsa om fler tragiska olyckor i framtiden. Våra barn och ungdomar är det viktigaste vi har. Vi måste få dem att förstå att bältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och baksätet. Ett trepunktsbälte minskar risken att skadas svårt vid en kollision med cirka 50 procent, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.

Den totala användningen av bilbälte i framsätet i personbil ligger alltjämt högt men det är fortfarande en bit upp till det nationellt uppställda målet för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige som ligger på 99 procents användning. I 2020 års mätning är det två län som når upp till det nationella målet och det är - Halland och Stockholm - samtidigt som vi ser en minskning av det lägsta resultatet. Norrbotten backar två procentenheter till 88 procents användning vilket i sig självt är anmärkningsvärt.

  -Det är oroande att bältesanvändningen varierar så kraftig i landet och att vi ser tendenser till ännu större skillnader mellan länen i år. På vissa håll saknar mer än var tionde bälte. Vi skulle behöva jobba mycket mer riktat och lokalt med attityd- och beteendepåverkande insatser mot i första hand manliga förare i glest befolkade län för att öka användningen och i förlängningen rädda fler liv, säger Marie Nordén.

 

Kontaktperson:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965

 

Checklista för god bältesanvändning

  • Använd bältet. Även vid korta resor. De allra flesta olyckor sker i låg fart nära hemmet.
  • Axelbandet över bröstet. Det diagonala bandet ska sitta över bröstet, så nära halsen som möjligt. Detta säkrar rätt vinkel på bältet så att det sitter mot de skelettdelar som bäst kan klara den kraft som uppstår vid en kollision, det vill säga axel och bröstben. Om du har det över eller under axeln kan det knäcka revbenen som i sin tur skadar hjärta och lungor. Bältesjusteraren, som många bilar är utrustade med, hjälper till att höja och sänka bältet så det hamnar rätt i förhållande till din längd.
  • Höftbandet mot låren. Det nedre bandet ska sitta under höftkammarna ner mot låren, inte över magen. Om bältet sitter över magen kan det tränga in i buken och orsaka inre blödningar.
  • Sträck bältet en extra gång. Bältet ska dras åt när du har satt det på dig. Ju närmare kroppen, desto bättre skydd ger bältet. Om bältet inte är sträckt kan du slå i ratten innan det gör någon nytta.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

NTF
NTF
Skytteholmsvägen 2, 1 trp
171 44 Solna

https://ntf.se/

Följ NTF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från NTF

Ny rekommendation för bilbarnstolars livslängd29.1.2021 07:31:00 CETPressmeddelande

Det är svårt att veta hur länge man kan använda en bilbarnstol. Stolen är en del av ett säkerhetssystem som måste fungera. Samtidigt är produkten dyr i inköp och om den kasseras för tidigt är det slöseri med jordens resurser. Hur vet man när en bilbarnstol måste bytas ut och vad kan man göra för att påverka en bilbarnstols livslängd? Idag lanseras den första gemensamma svenska rekommendationen av nationella expertgruppen SIS/TK 242 för barnsäkerhet i bil .

Så undviker du trafikolyckor under helgerna…21.12.2020 08:54:00 CETPressmeddelande

Jul- och nyårshelgen är alltid extra olyckdrabbad i trafiken. I år är det kanske viktigare än någonsin att inte skada sig i trafiken då sjukvården redan är tungt belastad och i allmänhet avråder från onödigt risktagande. I år infaller julafton på en torsdag. Baserat på olycksstatistik från tidigare år bör du undvika 22 december som resdag. Förutom den 22 blir det sannolikt många olyckor den 27, 28 och 29 december. I januari när alla ska hem, bör man planera så man inte behöver ut på vägarna den 7:e eller 8:e.

Bättre vägunderhåll skulle ge fler vintercyklister8.12.2020 07:41:00 CETPressmeddelande

Vi har redan sett nätter och dagar där temperaturen krupit ner under nollan i stora delar av landet. Nu är snart snön och halkan här. Just i år, när samhället avråder från att åka kollektivt och rekommenderar fysisk distansering för att minska smittspridningen av Covid-19, är det viktigare än någonsin att skapa förutsättningar för säker ökad cykling även under årets kallare månader.

Ersätt inte bussen med bilen – Viktigt att våra barn kan gå och cykla säkert till skolan28.8.2020 07:56:00 CESTPressmeddelande

Alltför många barn skjutsades till och från skolan redan innan Sverige hade en Coronapandemi och rekommendationer om social distansering. När nu de kollektiva transporterna medför en risk för ökad smittspridning är sannolikheten stor att fler föräldrar lockas till att ersätta bussen med bil. En redan farlig situation vid hämtning och lämning utanför skolan riskerar att bli ännu värre.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum