Ungdomar lär sig spela orgel i Norrköping orgelakademi

Under nästa vecka blir det full aktivitet för barn och ungdomar mellan 10-16 år som vill prova på att spela kyrkorgel. Norrköpings orgelakademi går av stapeln måndag 22 juni - fredag 26 juni och ett 15-tal ungdomar är anmälda till årets sommarkurs.

Kyrkorgeln är kyrkans mest framträdande instrument. Ungdomarna får prova på att spela med både händer och fötter på flera av stadens orglar, spela sin favoritmusik och improvisera. Vilket annat instrument är så stort att man kan gå in i det? Ungdomarna får se hur en orgel ser ut inuti med sina, ibland tusentals, pipor. Under torsdagen gör gruppen en utflykt till en av kyrkorglarna på Vikbolandet och äter glass. Under fredagen samlas alla ungdomar till final och uppspel i S:t Olai kyrka.

David Löfgren och Emil Holmberg är två av orgelakademins orgellärare. De tycker båda att det är extra roligt att kunna erbjuda en sommaraktivitet för barn och unga nu när många aktiviteter är inställda på grund av coronapandemin. Orgelakademin har genomgått en riskanalys och är genomförbar tack vare att den riktar sig till en mindre grupp ungdomar där elevernas föräldrar inte är involverade.

David Löfgren, organist

011-241333 / david.lofgren@svenskakyrkan.se