Ungdomars lyskraft åter i Rinkeby!

Lagom till höstlovet återvänder den lysande konsten skapad av Rinkebyskolans sjundeklassare till Rinkebystråket. Konsten, som invigdes i januari i år, blev i slutet av mars tillfälligt ersatt av Region Stockholms informationskampanj om covid-19.

Nu återvänder ljuskonsten skapad av Rinkebyskolans sjundeklassare (läsår 2019/2020) till Rinkebystråket. Foto: Sara Appelgren.

Det var i januari som konsten på Rinkebystråket invigdes tillsammans med elever, konstnärliga ledare, skolan och föräldrar. Sjundeklassare på Rinkebyskolan hade under ledning av konstnär Stina Wollter och ljusdesigner Marianne Lind skapat sex stycken färgsprakande verk som projicerades mot husfasader längs med Rinkebystråket i centrala Rinkeby.

När coronapandemin drabbade Järvaområdet särskilt hårt i våras pausades elevkonsten tillfälligt till förmån för 1177 Vårdguiden och Region Stockholms informationskampanj till allmänheten om coronaviruset.
– Vi såg möjligheten att använda husfasaderna och den teknik som fanns på plats till viktig samhällsinformation i ett kritiskt skede, säger Lott Jansson, kommunikationschef på Familjebostäder.

Comeback lagom till höstlovet
Nu har det akuta behovet av corona-information klingat av och elevernas konst gör comeback lagom till höstlovet.

– Nu när vi går mot mörkare tider känns det riktigt roligt att återigen få se dessa fantastiska konstverk lysa upp gatan kvällstid, säger Elin Sundqvist, projektledare social hållbarhet hos Familjebostäder. Konstverken är ett viktigt bidrag till ökad trygghet i området – de sprider både hopp och glädje!

Ljustkonst Rinkeby. Foto: Sara Appelgren.

Digital byggstart för 125 hyresrätter i Farsta4.11.2020 07:10:00 CETPressmeddelande

I måndags togs första spadtaget för 125 nya hyresrätter som byggs inom ramen för konceptet Stockholmshusen. Det symboliska spadtaget togs av Familjebostäders ordförande, Stockholms bostads- och fastighetsborgarråd Dennis Wedin (M) tillsammans med Jonas Schneider, vd Familjebostäder och Bengt Staaff, regionchef Skanska Sverige AB som planterade ett magnoliaträd som kommer att få en plats på gården när husen är klara.