Ungdoms- och studentboendet Almen invigt i Barkarby

Torsdagen den 30 augusti invigde vi Almen, vårt nya ungdoms- och studentboende i Barkarby centrum där nyligen 56 nya hyresgäster flyttat in.

Torsdagen den 30 augusti invigde vi Almen, vårt nya ungdoms- och studentboende i Barkarby centrum.

Invigningen skedde genom att ballonger som stavade ALMEN fick flyga till väders. I saxarna höll Aphram Melki (c ), Peter Sjerling (nytillträdd VD för Järfällahus), Mikael Jämtsved (MP, styrelseordförande för Järfällahus), Per Wistedt (fastighetsutvecklingschef och tidigare tillförordnad VD för Järfällahus) och Claes Thunblad (S). Claes lämnade dock över sin sax till Andres Moilanen, ordförande för SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation.

Huset har tidigare varit ett äldreboende men är nu ombyggt. Resultatet är 56 små, fräscha lägenheter. Hälften av dem är ungdomslägenheter som hyrs ut via Järfällahus särskilda ungdomskö. Hälften är studentlägenheter som hyrs ut via Bostadsförmedlingen. De flesta av lägenheterna är enrummare på i genomsnitt 26 m², men det finns också några tvårummare.

Den 15 augusti flyttade de nya hyresgästerna in i huset.

-          Det är första gången Järfällahus inviger ett hus med de här typerna av lägenheter, säger Järfällahus ordförande Mikael Jämtsved (MP). Det är positivt att vi kunnat bygga om Almen för en ung målgrupp när äldrevården inte längre kunde använda huset.

Även Järfällahus VD Peter Sjerling ser mycket positivt på Almen.

-          Bostadsbristen är stor, inte minst för unga. Därför är det glädjande att vi nu kan erbjuda ungdomar nya möjligheter till eget boende, säger Peter Sjerling.

Peter SjerlingVD för Järfällahus AB från 2018-08-27