Ungdomsröster om utvecklingen i Sverige av coronaviruset (covid-19)

Mentor Sverige möter årligen 22 000 ungdomar och hör nu en generation som reflekterar såväl som berörs av utvecklingen av Coronaviruset. Nu lyfter Mentor fram ungdomars röster om utvecklingen och problematiserar kring de konsekvenser olika framtidsscenarion innebär, för både individer och samhället i stort.
Coronaviruset (Covid-19)

Coronaviruset lämnar ingen opåverkad. För ungdomar innebär det inte minst en synliggjord osäkerhet inför framtiden och skolgången. Det väcker frågor och funderingar om hur samhället kommer förändras och hur det påverkar dem. Mentor Sverige möter blandade känslor över den nuvarande situationen och hur den utvecklas.
– Jag kan tänka mig för ungdomar som redan har det svårt i skolan att det blir ännu svårare för dem att få hemundervisning på en dator, och alla har ju dessutom inte en dator hemma. Så den biten är ju jättesvår, säger Haidar Ahmed, 17 år, som går första årskursen på gymnasiet Thorén Business School.

För Huda Omar, 17 år, som läser första året i flygteknik på Bromma gymnasium, skapar skolstängningen en oro inför hennes mål att bli pilot. Likt sina vänner brottas hon med sin prestationsångest och ovissheten om framtiden.
– Jag har planerat för de kommande åren och mitt mål är att vara färdigutbildad pilot när jag är 21 år. Då kör jag mitt flygplan, men nu när allt är osäkert och delar av samhället stängs ner så vet jag inte hur det kommer bli. Jag jobbar extra för att kunna ha råd med hela utbildningen och nu kan jag inte det. Jag är inte rädd men det lämnar en ryslig känsla, säger Huda Omar.

Många har fortfarande möjlighet att gå till skolan men känner också effekterna av att delar av samhället mer eller mindre har stängts ner, så som restauranger, arbetsplatser och gymnasier.
– Jag är hemma mycket mer nu. Jag kan inte träffa kompisar på samma sätt som förut och det är tråkigt. Det är väldigt oroligt och sen kan man bli rädd också - tänk om det smittar en själv, ens vänner eller familj, säger Faneez Shah, 15 år, som går i årskurs 8 på Rönnenskolan i Malmö.

Skolan kan vara både en fristad eller en orsak till oro. Länder runtom Europa har alla vidtagit åtgärder för att minska spridningen av coronaviruset. I skrivande stund är grundskolorna i Sverige fortfarande öppna och åsikterna om huruvida de bör stängas går isär. För många ungdomar är skolan en trygg plats, kanske rentav en fristad från en jobbig hemsituation eller en av de få fungerande rutiner som finns.
– Det är många svåra beslut som behöver fattas nu för att samhället ska klara denna situation på bästa sätt. Det är viktigt att vi lyssnar och ser de konsekvenser som det innebär för många grupper och försöker lindra dessa. För ungdomar kan det bland annat leda till eller förstärka befintlig psykisk ohälsa, göra att känslan av tillhörighet och gemenskap försvagas eller att framtidshopp byts mot framtidsoro. Vi som finns runt ungdomar behöver ta dessa tankar och känslor på allvar och vara ett stöd samt visa på de saker som får oss att må bättre, såsom att etablera nya rutiner, röra på oss och hitta andra sätta att umgås än vanligt, säger Sara Revell Ford, generalsekreterare på Mentor Sverige.

FÖR MER INFORMATION, CITAT, BILDER ELLER INTERVJU MED DELTAGARNA KAN DU KONTAKTA MENTOR SVERIGE VIA:

Tina Berglund, Kommunikatör, Mentor Sverige

Tina.berglund@mentor.se, 073-34 40 027

Jakob Jansson, Marknadschef, Mentor Sverige

Jakob.jansson@mentor.se, 072-72 77 855

Coronaviruset (Covid-19)
Sara Revell Ford, generalsekreterare Mentor Sverige

OM MENTOR SVERIGE

Mentor Sverige är en ideell organisation vars vision är en värld där unga får växa och utvecklas hälsosamt och drogfritt. Genom det kraftfulla verktyget mentorskap arbetar Mentor med att ge ungdomar stärkt självkänsla, utökad egenmakt och mer framtidstro. Tillsammans med engagerade företag, skolor och vuxna genomför Mentor Sverige program för unga, ger stöd till föräldrar, sprider kunskap och bildar opinion.

Samtidens största frågor och konstaktiviteter för ungdomar i fokus när Mentor och CFHILL öppnar ny utställning26.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Stiftelsen Mentor ingår samarbete med konstgalleriet CFHILL i Stockholm och visar tillsammans utställningen Mentors som visar konstverk som reflekterar samtiden. I samband med utställningen sker en välgörenhetsauktion till förmån för Mentor. Bland auktionsobjekten finns verk av Charlotte Gyllenhammar, Martin Wickström, Lars Lerin och Liselotte Watkins.

Mentor Sverige håller årets största digitala skolevent20.10.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ungdomsorganisationen Mentor Sverige bjuder alla i högstadiet och gymnasiet till en inspirerande halvdag som sänds live på Youtube. Under Mentor Inspo Mega kommer några av Sveriges främsta artister, skådespelare och entreprenörer berätta om sina liv, karriärer och studieval. Mentor Sveriges grundare H.M. Drottning Silvia inleder dagen och artisten Dotter, skådespelaren William Spetz och pr-experten Lili Assefa Wolf är några av deltagarna.