Ungt djurrättsengagemang i Karlskrona prisas av Djurens Rätt

Årets Eldfluga delades under söndagen ut på Djurens Rätts Riksstämma i Örebro. Eldflugan ges till en ung aktivist och djurvän inom organisationen och i år var det 25-åriga Annie Karlsson, ideellt engagerad i Djurens Rätt Karlskrona, som tilldelades priset.

Annie Karlsson, mottagare av utmärkelsen Eldflugan 2019.

Annie har tillsammans med lokalavdelningen i Karlskrona gjort Djurens Rätts frågor synliga genom den lokala aktivismen. De har haft informationsbord på stan, kampanjat för kycklingarna med Djurens Rätts kampanj 99 miljoner samt engagerat sig för veganism och klimatfrågor.

– Den här utmärkelsen gör mig så oerhört glad och tacksam. Eldflugan kommer att fungera som en drivkraft för mig och mina andra glödande djurrättsvänner i organisationen till att fortsätta utöva lokalt påverkansarbete, säger Annie Karlsson.

Djurens Rätt Karlskrona bildades 1979 och har idag över 370 medlemmar. Den som är intresserad av att engagera sig i föreningen får gärna ta kontakt med Annie och resten av styrelsen via Facebook eller via hemsidan.

– Vi tycker att det är viktigt att lyfta och uppmuntra den förändring som de unga driver på i samhället. Vår rörelse bygger på ett starkt gräsrotsengagemang och där behöver vi unga förebilder som visar att det går att göra skillnad, säger Djurens Rätts nytillträdda förbundsordförande Camilla Bergvall.

Eldflugan är Djurens Rätts aktivistpris för unga djurvänner och medlemmar i Djurens Rätt från 14 tom 25 år. Priset tilldelas någon som uppvisar ett glödande engagemang för djuren och som utstrålar den kraft och energi som behövs för att göra skillnad.

– Nu gäller det att mobilisera alla goda krafter som finns, såväl inom miljörörelsen, djurrättsrörelsen och samhället i stort. Hashtagen "Vegans For Future" som jag spridit i sociala medier har som syfte just att göra detta. Etiska val för djuren borde inkluderas i hållbarhetsarbetet i och med att en växtbaserad kost enligt forskningen är nödvändig för att tackla klimatkrisen och undvika ekologisk kollaps, avslutar Annie Karlsson.

Motiveringen till Eldflugan 2019

"Annie har med sitt brinnande engagemang visat hur varje Eldfluga är lysande på sitt eget sätt. Hon har genom utåtriktade kampanjer och aktiviteter uppmärksammat djurens situation lokalt och har på ett inspirerande och outtröttligt sätt gett djuren en röst i miljörörelsen. Annie, tillsammans med lokalavdelningen i Karlskrona, ger mycket av sin tid och energi och fortsätter ständigt att imponera med sitt engagemang för att förändra världen till det bättre."

Annie Karlsson
karlskrona@djurensratt.se

Annie Karlsson, mottagare av utmärkelsen Eldflugan 2019.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.