UNHCR: Fattigdom, översvämningar och covid-19 hotar i Jemen

Nästan en miljon utsatta människor som har tvingats på flykt i Jemen riskerar att förlora sina hem, pengar till mat och mediciner och mycket mer, varnar UNHCR. Nu krävs akut ekonomiskt stöd under de kommande veckorna för att hålla igång hjälpinsatserna.

Ett barn går förbi översvämningarna i Aden, Yemen, mars 2020. © UNHCR / Essam Adduais

Jemen anses redan vara världens största humanitära kris. Landet står nu också inför hotet från coronapandemin, och följderna av skyfall, stormar och översvämningar. Mer än 100 000 människor i Jemen är drabbade av ovädret som har orsakat omfattande skador på hus, hem och infrastruktur - på platser där människor på flykt har sökt skydd. Det uppskattas att mer än 3,6 miljoner människor har tvingats fly från sina hem i Jemen sedan den senaste konflikten inleddes 2015.

Endast i Syrien, Colombia och Demokratiska republiken Kongo är fler på flykt i sina hemländer till följd av konflikter. En rapport från IDMC om internflyktingar visar att konflikter och våld tvingade nästan 400 000 människor att fly från sina hem under 2019.

UNHCR söker akut mer pengar till hjälpinsatser i Jemen. Det behövs för att ge livräddande skydd och nödhjälp till människor som lever på flykt och de fattiga samhällen där de bor.

Medan landet kämpar för att överleva går konflikten i Jemen går in i sjätte året. Mer stöd gör det möjligt för UNHCR att dela ut förnödenheter till människor i svår nöd. De här människorna är de mest utsatta för hotet från covid-19 och spridning av viruset skulle få ohyggliga följder.

Utan mer pengar riskerar flera av UNHCR:s hjälpinsatser drastisk att minska eller upphöra. Det skulle lämna 655 000 människor på flykt i Jemen i en än mer akut situation.

UNHCR hjälper också internflyktingar i Jemen att få giltiga identitetsdokument som krävs för att registrera barn i skolor och patienter läggas in på sjukhus. UNHCR varnar nu att människor är under ökad risk, med tanke på deras svåra levnads- och sanitära förhållanden och eftersatt sjukvård. Det första bekräftade fallet med covid-19 identifierades i södra provinsen Hadramaut den 10 april.

Tillsammans med våra lokala partner informeras människor om riskerna och förebyggande åtgärder för att skydda sig mot covid-19.

Efter fem års konflikt behöver mer än 80 procent av Jemens befolkning någon form av hjälp.

Hittills har UNHCR fått 58,4 miljoner US-dollar eller knappt 30 procdnt av det som krävs för att under 2020 skydda och tillhandahålla kritiskt stöd till internflyktingar, flyktingar och värdsamhällen.

En tredjedel av företagens julbord ställs in – de anställda vill att pengarna går till välgörenhet10.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Sverige för UNHCR har tillsammans med BabyBjörn skickat 5000 bärselar till UNHCR:s flyktingläger i Colombia.4.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Flyktingkatastrofen i Venezuela är i dagsläget en av de värsta i världen. Nära fem miljoner människor är på flykt och de flesta flyr till eller genom grannlandet Colombia. Situationen är mycket svår, inte minst för de familjer som tvingats lämna allt för att fly våld, otrygghet och hot samt brist på mat och medicin i Venezuela. Många av flyktingarna vandrar långa sträckor genom flera länder, med barnen i famnen.