Unik elcykelpool invigs i Göteborg

Den 23 oktober invigs en komplett elcykelpool på Lindholmen Science Park i Göteborg. Det helautomatiska elcykelgaraget är en unik lösning där elcyklarna hänger stöld- och väderskyddade och laddas med hjälp av solpaneler. Med en enkel knapptryckning i mobilen får resenären ut elcykeln som hissas ned automatiskt ur garaget.

– Elcykelpoolen blir ett utmärkt komplement till de bilpooler och den elbusslinje som finns på Lindholmen. Det blir ytterligare ett sätt att resa hållbart, säger Niklas Wahlberg, vd, Lindholmen Science Park.

Företagen Off Course och Move About har tillsammans tagit fram den unika elcykelpoolen som en del i samverkansprojektet Elmob. Projektet leds av Göteborgs Stad och ska underlätta hållbart resande i Göteborg med hjälp av elektrifierade, delade transportlösningar.

– Det här är ett smidigt alternativ för kortare resor. Många upplever vanlig cykel som ansträngande och särskilt vid tjänsteresor vill man inte bli svettig. Då kan elcykel vara ett bra val, säger Martin Franzén, vd för Off Course.

Elcyklarna hänger säkert förvarade för såväl väder och vind som sabotage. På plats vid cykelgaraget svarar resenären på ett SMS och elcykeln hissas ned från sin stöldsäkra upphängning. Hjälm följer automatiskt med i en specialdesignad box och man har även tillgång till regnponchos vid garaget.

Off Course AB, som tillverkar och säljer elcykeln Off Course, har utvecklat det helautomatiserade elcykelgaraget. Move About ansvarar för den tekniska driften av poolen och elcyklarna bokas via samma boknings- och betalsystem som Move Abouts elbilar.

– De flesta organisationer använder sig av en kombination av olika resor i tjänsten, som taxi, milersättning, företagsbilar och hyrbilar. För resor som är kortare än en mil blir det både dyrt och miljöbelastande att köra bil. Elcykelpoolen i kombination med elbilspoolen blir en lösning som både klarar tuffast möjliga miljökrav och som samtidigt är kostnadseffektiv och smidig för användarna, säger Ulf Jakobsson, marknadschef på Move About.

Nya elcykelpoolen visas upp vid invigningen

Fredag den 23 oktober invigs den nya elcykelpoolen på Lindholmen Science Park och i mitten av november öppnar en motsvarande elcykelpool på Johanneberg Science Park i Göteborg.

Press och allmänhet välkomnas till invigningen där man kommer kunna se hur elcykelgaraget fungerar och prova elcyklarna.

Tid: 23 oktober, 12.30 – 13.30

Plats: Vid elbilspoolen på parkeringen framför huvudbyggnaden på Lindholmspiren 3-5.

Kontakt

Vid frågor om elcykelpoolen kontakta Ulf Jakobsson, marknadschef Move About,ulf.jakobsson@moveabout.se, 070-603 13 50.

Vid frågor om Elmob-projektet kontakta Gunnar Ohlin, projektledare Lindholmen Science Park,gunnar.ohlin@lindholmen.se, 031-764 70 23.

Fakta - Elcykelpoolen

Enkelt att boka

• Samma boknings- och betalsystem som till elbilspoolerna
  • Automatisk elcykelutlämning via mobiltelefon

Praktiskt

• Automatisk hjälmutlämning
  • Tillgång till regnponcho
  • Fördelning av elcykel med lämplig laddnivå till varje användare
  • Automatisk laddning av elcyklarna – ingen laddkabel behövs

Tryggt

• Tillgång till kunnig telefonsupport
  • Byte till vinterdäck under vintersäsongen och regelbunden översyn
  • Elhiss med fastlåsning av elcyklar och stöldskydd

Miljövänligt

• Elcykelgaraget har solpaneler som hjälper till att ladda cyklarna
  • Snyggt designat i trä med LED-belysning

Fakta - Elmob

ELMOB, som är en förkortning av elektrifierad mobilitet, pågår 2014 - 2016. Projektet ska utveckla, testa och demonstrera elektrifierade, delade transportlösningar. Samverkansprojektet delfinansieras av VINNOVA och är ett samarbete mellan forskning, näringsliv och Göteborgs Stad.

Partners i projektet är: Business Region Göteborg, Chalmersfastigheter, Elcykelbutiken, Göteborg Energi, Göteborgs Gatubolag, Göteborgs Stad Trafikkontoret, Innerstaden Göteborg, Jernhusen, Lindholmen Science Park, MIGS Taxi, Move About, Off Course, Rosén & Jönsson Bilstation, Velove, Viktoria Swedish ICT, Volvo Bussar, Västtrafik och Älvstranden Utveckling

Läs mer på http://forlivochrorelse.se/delade-elfordon-projektet-elmob