Unik energianläggning på Frölunda Torg invigd: producerar nio andelar energi för varje andel köpt elenergi

Henrik Pihlblad, teknisk chef Skandia Fastigheter. Foto: Nathalie Bernhardtz

Geo Sol smögs igång redan i maj, och är sedan en tid verksam i full kapacitet. Med anledning av det, och för att presentera det unika projektet för såväl köpcentrumets besökare hölls nyligen en invigning av anläggningen. Inbjudna politiker från Göteborgs stad närvarade, liksom flera lokala medier.

Sedan starten i maj har geoanläggningen producerat 1170 MWh energi (kyla, värme, varmvatten) och för detta har man nyttjat 274 MWh elenergi.

Hittills har solanläggningen producerat 140 MWh solel sedan slutet av juli.

– Resultatet sedan starten är att vi producerar nästan nio andelar energi för varje andel köpt elenergi (egenproducerad fossilfri solel avräknad) vilket är riktigt bra, säger Henrik Pihlblad, teknisk chef Skandia Fastigheter och ansvarig för projektet.

Projektet, en jätteinvestering om 32 miljoner kronor, sänker årligen Frölunda Torgs fossila utsläpp med cirka 214 ton C02. Satsningen kommer radikalt att minska Frölunda Torgs klimatpåverkan genom omställningen till förnyelsebar energi.

2300 solpaneler har installerats på taket till Frölunda Torg och en geoenergianläggning i källaren. Solcellerna på taket försörjer värmepumpar och kylmaskiner i källaren med elenergi och dessa ansluts dels till fastighetens tekniska system för distribution av energi samt till ett geolager i berget (totalt 16 000 meter borrhål) under fastigheten för energitillförsel och lagring av spillvärme.

– Vi kan använda både solens och bergets förutsättningar på ett unikt sätt. Solens kraft är störst på sommaren och berget blir ett slags batteri för solproducerad el, som därmed kan nyttjas hela året. Om än i en annan energiform. Anläggningen medför att vi slipper använda fossila energislag i samma utsträckning som tidigare och gör en grön växling till förnyelsebar energi, säger Henrik Pihlblad.

Anläggningen beräknas att producera 525 MWh elenergi per år, vilket ungefär motsvarar årsförbrukningen för 27 stycken villor. Vidare kommer här att produceras 2600 MWh värmeenergi vilket motsvarar en årsuppvärmning av ungefär 175 villor. Totalt sett innebär det att Frölunda Torg sänker sina fossila utsläpp med ungefär 214 ton C02/år. Som jämförelse motsvarar detta cirka 100 flygresor från Göteborg till New York.

Henrik Pihlblad, teknisk chef Skandia Fastigheter. Foto: Nathalie Bernhardtz
Foto: Johan Falklind