Unik fotokampanj skildrar en vanlig dag i idrottsrörelsen

Nu på lördag 10 oktober samverkar 20 av Sveriges bästa fotografer i en gemensam fotosatsning som sträcker sig över samtliga distrikt ─ från norr till söder, från gryning till skymning. Under en och samma dag möter fotograferna idrottare och ledare i alla åldrar i drygt 40 olika idrotter, utspridda över hela Sverige.

- Syftet med satsningen är att fånga en dag i idrottsrörelsen och hur mycket den betyder för så många av oss, säger Therese Karlsson som är kommunikatör och samordnare för satsningen lokalt i RF-SISU Småland. Vi vill uppmärksamma att allt det här fantastiska, från en träning där vi bara rör på oss ihop en stund till att vara det viktigaste sammanhanget i många människors liv, faktiskt sker varje dag året runt. Även om vi ofta tar det för givet.

Hur går det till?

20 fotografer från Bildbyrån kommer att besöka träningar och tävlingar och, med foto och film, fånga den här dagen. Fotograferna kommer att ha stor frihet att själva tolka det de upplever under dagen. Fotografernas tolkning kommer sedan att bli en fotoutställning, både fysisk och digital.

När gör vi det här?

Fotograferingen genomförs lördagen den 10 oktober, från soluppgång till solnedgång. Många av bilderna kommer att laddas upp direkt på en hemsida (www.endagidrott.se) där det ska gå att följa fotografernas gemensamma resa genom landet. Sedan kommer det att resultera i en fotoutställning som offentliggörs våren 2021. Riksidrottsförbundet ansvarar för satsningen tillsammans med samarbetspartners Bildbyrån och Folkspel.

De idrotter som blivit utvalda av Riksidrottsförbundet att representera Småland är bordtennis, Vetlanda bordtennisklubb, samt bandy, Åby/Tjureda IF.

Fakta:

Idrottsrörelsen har över 3 miljoner medlemmar och bara under en dag går över 150 000 personer till en förening och tränar eller tävlar. Satsningen vill uppmärksamma vad idrotten betyder för alla dessa människor, samtidigt som vi visar upp idrottens mångfald både vad gäller olika idrotter samt människor och verksamhet som speglar idrottens bredd i allt från ålder, kön, etnisk mångfald och geografisk spridning.

Kontakt RF-SISU Småland:
Therese Karlsson, kommunikatör RF-SISU Småland
therese.karlsson@rfsisu.se070-508 81 01

Kontakt Riksidrottsförbundet:
Anna Setzman
anna.setzman@rfsisu.se070-564 52 16

RF-SISU Småland är en av Riksidrottsförbundets och SISU Idrottsutbildarnas 19 regionala organisationer. Vårt uppdrag är att stödja, leda, företräda, utveckla, bilda och utbilda idrottsföreningar och specialdistriktsförbund.