Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman

Majblommering av guldsmed Alexander Levin

Guldsmed Alexander Levin donerar unik ring till Majblomman

Sedan en vecka tillbaka pågår en auktion på Majblommans facebooksidaVår lokalförening i Motala auktionerar ut en handtillverkad majblommering i 18 K guld och mörkoxiderat silver, med en odlad pärla. Ringen är en tolkning av årets majblomma, och skapad i ett enda exemplar av guldsmed Alexander Levin som skänker den till Majblomman.

Utropspriset är 3000 kr och ringen har storlek 57. Auktionen pågår på Majblommans Riksförbunds facebooksida till fredag 29 april kl 12.00 då den stängs.

Högsta bud vinner den vackra ringen och pengarna går oavkortat till Majblomman som stödjer barn i ekonomisk utsatthet. Det är barnen som kommer att ha allra störst glädje av auktionen.

Majblomman bekräftar alla bud skriftligen. Bud är bindande.

Alexander Levin är guldsmed med 25 års erfarenhet. Han är tredje generationens guldsmed och äger butiken Levins Guld o Silver som etablerades 1937 i Motala.

I år är Sveriges mest kända vårblomma inspirerad av sommarens härligaste flygare; humlan! Bakom både tema och färg står Elina Hall – vinnare av årets designtävling. Majblomman i guldgult, svart och pärlemor var jättepopulär bland alla barn som röstat i Majblommans app och på webben.

För mer information, varmt välkommen att kontakta:

Liv Landell Major, pressekreterare: 070 874 27 13

Caroline Levin, Motala Majblommeförening: 073 987 17 60

Majblommering av guldsmed Alexander Levin
Guldsmed Alexander Levin

Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn.

12-årige Wille intervjuar partiledarna i Almedalen27.6.2018 10:31Pressmeddelande

Politikerveckans yngste reporter heter Wille Öhgren och är redan en profil i Almedalen. Förra året intervjuades han om sitt stora intresse för politik i SVT. Han avslöjade att han är på plats så mycket han kan, och annars följer alla livesändningar från Almedalen. Samtidigt. 2018 ställer Wille upp för Majblomman och intervjuar alla partiledare och barnministern om barns rättigheter. Temat blir otillåtna kostnader i skolan, men Wille kommer också att utmana var och en med skräddarsydda frågor inför valrörelsen. - Jag ser fram emot att diskutera med partiledarna, jag tycker självklart att barns rättigheter ska ha mer plats i politiken, säger Wille. Wille Öhgren bor i Visby och ska börja 7:an på Solbergaskolan efter lovet. Han vill bli journalist, och har redan hunnit vara prao på P4 Gotland. Största intresset är samhällsfrågor: - Ja, jag gör inte mycket annat. Nyheter är mitt fritidsintresse! Sedan 2004 skickar Majblomman en knattereporter till Almedalen, med målet att föra barns talan o

Äntligen dags att köpa majblommor!11.4.2018 11:23Pressmeddelande

Äntligen dags att köpa majblommor! Torsdag 12 april är det dags för barn över hela landet att sälja majblommor. De allra första blommorna köper Drottningen och sedan går startskottet. Efter premiärshowen med Tobbe Trollkarl ger sig tiotusentals skolelever ut och säljer majblommor, med siktet inställt på rekord. Förra året samlades 61 miljoner in. Pengarna går till barn som lever i ekonomisk utsatthet, i Sverige. I morgon är det äntligen dags för Majblommans insamling 2018! Kl. 12.30 samlas skolklasser över hela landet för att se Majblommans premiärshow som spelas in i Luleå och sänds via webben på majblomman.se. Tobbe Trollkarl lotsar publiken genom programmet, bland annat med medverkan av Kamferdrops, som har lovat ge barnen en riktig pangstart. Redan tidigare på förmiddagen smygstartar två barn insamlingen på Stockholms slott. Klockan 10.00 köper H M Drottning Silvia traditionsenligt de allra första majblommorna. Drottningen är Majblommans högsta beskyddare. Barnen som besöker slotte