Unik guldring på auktion till förmån för Majblomman

Majblommering av guldsmed Alexander Levin

Guldsmed Alexander Levin donerar unik ring till Majblomman

Sedan en vecka tillbaka pågår en auktion på Majblommans facebooksidaVår lokalförening i Motala auktionerar ut en handtillverkad majblommering i 18 K guld och mörkoxiderat silver, med en odlad pärla. Ringen är en tolkning av årets majblomma, och skapad i ett enda exemplar av guldsmed Alexander Levin som skänker den till Majblomman.

Utropspriset är 3000 kr och ringen har storlek 57. Auktionen pågår på Majblommans Riksförbunds facebooksida till fredag 29 april kl 12.00 då den stängs.

Högsta bud vinner den vackra ringen och pengarna går oavkortat till Majblomman som stödjer barn i ekonomisk utsatthet. Det är barnen som kommer att ha allra störst glädje av auktionen.

Majblomman bekräftar alla bud skriftligen. Bud är bindande.

Alexander Levin är guldsmed med 25 års erfarenhet. Han är tredje generationens guldsmed och äger butiken Levins Guld o Silver som etablerades 1937 i Motala.

I år är Sveriges mest kända vårblomma inspirerad av sommarens härligaste flygare; humlan! Bakom både tema och färg står Elina Hall – vinnare av årets designtävling. Majblomman i guldgult, svart och pärlemor var jättepopulär bland alla barn som röstat i Majblommans app och på webben.

För mer information, varmt välkommen att kontakta:

Liv Landell Major, pressekreterare: 070 874 27 13

Caroline Levin, Motala Majblommeförening: 073 987 17 60

Majblommering av guldsmed Alexander Levin
Guldsmed Alexander Levin

Sedan 1907 arbetar Majblomman för att förbättra barns villkor i Sverige. Insamlingen bygger på att barn hjälper barn genom att sälja majblommor. Majblomman är Sveriges största barnhjälpsorganisation med 600 lokalföreningar. Varje förening är en del i barnets nätverk med familj, skola, fritid, hälso- och sjukvård samt socialtjänst på orten. Vår vision är att alla barn ska få vara med och dela gemenskapen med sina kamrater i skolan och på fritiden. Under hela året ger vi bidrag till enskilda barn, skolaktiviteter och forskning om barn.

Ny mätning: tuffare ekonomiskt läge för barnfamiljer20.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

En ny Sifo-undersökning från Verian bekräftar civilsamhällets beskrivning: ett tufft ekonomiskt läge för barnfamiljer med små ekonomiska marginaler. Undersökningen visar att 4 av 10 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har behövt låna pengar för att kunna betala grundläggande utgifter de senaste sex månaderna. 1 av 5 ensamstående föräldrar med lägre inkomst har inte haft råd att äta sig mätt vid något eller flera tillfällen de senaste sex månaderna. Läget för de mest utsatta familjerna är allvarligare än förra året.

Ny rapport. Välkomna på pressbriefing där Rädda Barnen, Röda Korset, Majblomman och Hyresgästföreningen presenterar färska siffror över barnfamiljers ekonomiska svårigheter7.3.2024 15:39:37 CET | Pressmeddelande

Den 19 mars bjuder Hyresgästföreningen, Majblomman, Rädda Barnen och Röda Korset in utvalda medier för att presentera en helt färsk Sifo-undersökning om barnfamiljers ekonomiska situation idag. Undersökningen presenterar siffror på barnfamiljers svårigheter med vardagsekonomin och föräldrars möjligheter att förse sina barn med fritidsaktiviteter, mat, kläder och hur de ser på den ekonomiska situationen. Men också för att berätta hur trycket på våra verksamheter ökat i samband med det tuffa ekonomiska läget.