Unik landslagssatsning för parafriidrott i Bollnäs

För första gången någonsin startas det upp en specifik elit- och landslagssatsning för parafriidrottare i Sverige – i Bollnäs. Det är Svensk Friidrott som ligger bakom initiativet. ”Vi har en jättebra topp, men den är liten”, säger Magnus Olsson, som kommer ansvara för satsningen.
Landslagsledaren Magnus Olsson blir ansvarig för prestationscentret.

Svensk Friidrott tog vid årsskiftet över ansvaret för parafriidrotten i Sverige. Och nu får alltså parafriidrottarna ett eget prestationscentrum. Det finns redan i dag för grengrupperna kast, mångkamp, hopp, sprint/häck och medel-/långdistanslöpning.

Det är första gången någonsin parafriidrotten får en specifik elit- och landslagssatsning. Prestationscentret kommer placeras i Bollnäs och har följande syften:

• Stärka förutsättningarna för dagens elitaktiva att nå internationell elit.
  • Säkerställa rekrytering och utveckling så att vi har ett starkt landslag om tio år.
  • Stärka landslagsledarrollen för parafriidrotten.
  • Fortbildning av tränare.

Satsningen kommer ledas av Magnus Olsson, som är bosatt i Bollnäs och har haft en tydlig roll länge inom parafriidrotten både som lärare på Riksidrottsgymnasiet i staden – och numera också landslagsledare för det svenska parafriidrottslandslaget.

- Det känns helt underbart. Jag är så glad att jag får chansen att göra det här. Jag hoppas detta ska lyfta parafriidrotten. Vi behöver det, för vi har haft nedåtgående spiral i antalet deltagartillfällen under pandemin, säger han och fortsätter.

- Vi har en jättebra topp i Sverige men den är liten. Vi vill att det ska bli bättre också på lägre nivåer, och att vi blir fler. Och då kommer vi behöva hjälp av föreningar och tränare över hela landet, säger han.

Bollnäs har varit ett svenskt Mecka för paraidrottare svedan 1990-talet, med idrottsgymnasium, föreningar och bra anläggningar som möjliggör verksamhet för idrottare med funktionsnedsättning.

Landslagsledaren Magnus Olsson blir ansvarig för prestationscentret.