Unik LRF-stämma hålls på åtta olika platser

Riksförbundsstämman är högsta beslutande organ för Lantbrukarnas Riksförbund, LRF. Det här året blir det en historisk digifysisk stämma. För att få till den demokratiska processen delas stämman upp på åtta geografiska hubbar i hela landet, som länkas samman digitalt. Dessutom blir det en gemensam uppkopplad stämmomiddag lagad på respektive landsdels lokala råvaror.

LRFs högsta beslutande organ, riksförbundsstämman, genomförs i år den 30 september och 1 oktober. Temat är Hållbar lönsamhet – lönsam hållbarhet.

– In i det sista hoppades vi på att kunna träffas som vanligt. Riksförbundsstämman är ju årets höjdpunkt då fullmäktige från hela landet möts och diskuterar de motioner som kommer att ange riktningen för LRFs strategiska arbete framåt. I år har vi många stora frågor att ta ställning till, som viltskadeproblematik, arbetskraftsförsörjning, markintrång och uppföljning av livsmedelsstrategin, för att nämna några, säger Palle Borgström, förbundsordförande för Lantbrukarnas Riksförbund.

Nu blir stämman istället utspridd på åtta ställen i landet där alla fullmäktige samlas fysiskt och ändå håller sig under 50 personer på varje plats. Den som begär ordet, digitalt via en läsplatta, kliver upp i sin lokala talarstol för att sändas ut i ljud och bild över hela landet.

– Det är viktigt för oss att inte göra avkall på det grundläggande inslaget i den demokratiska process som präglar LRF, och behålla dynamiken i motionsbehandlingen, säger Palle Borgström.

Även den traditionella stämmomiddagen kommer att hållas ihop digitalt. På varje ort serveras en måltid lagad på råvaror från större och mindre lokala producenter. Något som också har skapat nya kontakter mellan uppfödare, odlare och restauratörer.

I och med det kraftigt begränsade antalet personer på varje plats kommer LRF inte att kunna erbjuda pressen att närvara fysiskt någonstans vid årets riksförbundsstämma. Men den går som vanligt att följa i realtid på LRFs webbplats: www.lrf.se/stamma2020.

Den 1 oktober klockan 12.00-12.30 ordnas en digital pressträff med förbundsordförande Palle Borgström och vd och koncernchef Anna Karin Hatt. Anmäl medverkan till gunilla.mahlstedt@lrf.se, så skickas en länk i god tid inför pressträffen.

För mer information om de lokala arrangemangen, kontakta gärna:

• Skåne: Elite Hotel Ideon i Lund. Kontaktperson: Monica Wahlfrid Borg, 070-296 76 60, monica.w.borg@lrf.se
  • Jönköping och Sydost: Konserthuset Elite Hotel i Växjö. Kontaktperson: Anna Håkansson, 076-696 28 79, anna.hakansson@lrf.se
  • Halland, Västra Götaland och Värmland: Hotell Vann i Brastad. Kontaktperson: Ulrika Bertilsson, 072-247 16 11, ulrika.bertilsson@lrf.se
  • Östergötland, Södermanland och Örebro: Vadstena Klosterhotell, Vadstena. Kontaktperson: Anna Åman Sigbjörnsson, 070-318 15 05 anna.aman@lrf.se
  • Gotland och Mälardalen: Radisson Blue Royal Park Hotel, Solna. Kontaktperson: Åsa Wärlinder, 070-594 26 61, asa.warlinder@lrf.se
  • Dalarna, Gävleborg, Jämtland och Västernorrland: Quality Hotel, Sundsvall. Kontaktperson: Olov Eriksson, 070-867 69 26 olov.eriksson@lrf.se
  • Norrbotten och Västerbotten: Quality Hotel, Skellefteå. Kontaktperson: Annika Häggmark, 070-268 80 21, annika.haggmark@lrf.se
  • Riksförbundsstyrelsen och stämmopresidiet: LRF, Franzéngatan 1. Kontaktperson: Görel Wiberg, 070-336 36 53, gorel.wiberg@lrf.se

För mera information, kontakta LRFs pressavdelning, 010-184 40 70.

Palle Borgströms och LRFs påverkan inom europeiska bondeorganisationen Copa ökar kraftigt18.9.2020 13:17:49 CESTPressmeddelande

LRFs förbundsordförande Palle Borgström blir ny vice ordförande i den Europeiska bondeorganisationen Copa. Han valdes i hård konkurrens med flera internationella kandidater. Omröstningen idag resulterade i stort stöd för en svensk vice ordförande. – Det är en stor ära. För LRFs del innebär det att vi kan bli en ännu mer aktiv del i beslutsfattanden inom Copa och ger oss större chans att påverka EUs agenda. Många stora frågor präglar EU-politiken just nu; Green Deal - EUs tillväxtstrategi för ett klimatneutralt Europa, Farm to fork och nya CAP. Detta kommer att påverka lantbrukare i hela Europa och det är viktigt att vi påverkar frågorna i rätt riktning, säger Palle Borgström om mandatet på två år.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 10:47:15 CESTPressmeddelande

Lantbruket har en viktig framtidsroll i Sverige. Det fastslår samarbetspartierna och regeringen genom att säkerställa att landsbygdsprogrammets budget kan bibehållas trots nedskärningar i EU-budgeten. – Det känns bra att Centerpartiet och regeringen inser värdet av den svenska livsmedelsproduktionen. Vår konsumentkampanj för att ”Rädda den svenska maten” har gett den effekt som vi hoppades på. Det här ger oss möjligheter att öka den svenska hållbara livsmedelsproduktionen, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra besked för lantbruket och landsbygden17.9.2020 09:54:30 CESTPressmeddelande