Unik potatisautomat öppnar dörren till Tyskland

Agripo är en svensk uppfinning som kommit att underlätta hanteringen av potatis och andra rotfrukter för både personal och kunder inom livsmedelshandeln. Automaten finns i många skandinaviska butiker och nu har företaget bakom lösningen, med hjälp av Tysk-Svenska Handelskammaren, även fått in en fot på den tyska marknaden.

Agripo i en Edeka-butik i Tyskland. Foto: Butikskonsult

– Förhoppningsvis ska Agripo bli en dörröppnare till den tyska marknaden för hela vårt företag, säger Johan Särefors som är exportchef på Butikskonsult.

Butikskonsult, som har sitt säte i Kumla utanför Örebro, är ett familjeföretag som grundades 1983 med affärsidén att utveckla och leverera inredningslösningar för detaljhandeln. I kundkretsen finns många välkända handelskedjor som Coop, Willys, Lidl och Ica.

– Vi arbetar mycket med att hitta rätt inredningslösningar som är anpassade för specifika kunder och deras behov, framförallt inom dagligvaruhandeln, berättar Johan Särefors.

Flera fördelar med Agripo

2014 förvärvade Butikskonsult företaget Agripo som utvecklat en automat för potatis och andra rotfrukter som säljs i lösvikt. Fördelen med automaten är att den underlättar hanteringen för personal och kunder, men även skyddar de ljuskänsliga varorna genom att endast exponera en mindre mängd åt gången.

– I många butiker utomlands används stora öppna trälådor. Nackdelen är att kunderna då får böja sig ned i lådorna samtidigt som potatisen riskerar att bli ljusskadad. Med Agripo däremot blir det längre hållbarhet, mindre matsvinn och förbättrad personalergonomi, säger Johan Särefors.

Tyskland första exportmarknad

Butikskonsult står nu i startgroparna för att genomföra en stor satsning på export med Agripo. Den första marknaden som bearbetas är den tyska. I oktober 2016 deltog Johan Särefors i ett seminarium i Hamburg som anordnades av Tysk-Svenska Handelskammaren och fick då tillfälle att träffa bland andra en representant för den andra största tyska livsmedelskedjan Rewe.

– Mötet var positivt och resulterade i att automaten nu testas i tre av Rewes butiker. Hittills har allt gått bra och jag tror på ett positivt utfall när vi utvärderar i slutet av september. Dessutom har vi kommit igång med tester i 15 Edeka-butiker i norra Tyskland – ett direkt resultat av vårt deltagande på mässan Euroshop i Düsseldorf i mars i år, förklarar Johan Särefors.

Börjar ge ringar på vattnet

Om testerna slår väl ut hoppas man kunna installera fler automater så småningom. Intresse finns även från andra tyska matkedjor.

– Det märks att företagets satsning på den tyska marknaden nu börjar ge ringar på vattnet. Eftersom tyskarna för det mesta är ”good followers” snarare än ”early adopters” tror vi att framgångsrika tester på de stora livsmedelskedjorna kommer att öppna dörren på vid gavel för Butikskonsult i Tyskland. Vi är väldigt glada att vi fått hjälpa företaget med affärskontakter och på flera stora tyska mässor, säger Anne Geitmann, stf. affärsområdeschef Market Entry & Business Development på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Anne Geitmann
Stf. affärsområdeschef Market Entry & Business Development, Mässor