Unik satsning för att utveckla Svensk Brottning

Svenska Brottningsförbundet har tecknat ett avtal med Malmö stad, Malmö Idrottsakademi, och Sveriges Olympiska Kommitté om ett nationellt center för brottning med fokus på dambrottning. Anläggningen kommer att iordningsställas på Stadionområdet i Malmö, och innefattar en 370 kvadratmeter stor brottarlokal som ska stå färdig till årsskiftet.

För att stärka utvecklingen av Svensk Brottning har SBF genomfört en omvärldsanalys med avseende på hur de främsta brottningsnationerna arbetar med sin elitutveckling. I analysen framkom det bland annat att de flesta toppnationerna arbetar med ett eller flera förbundsstyrda brottningscenter. Detta för att kraftsamla nödvändiga resurser för att ge elitbrottare bästa möjliga tränings- och tävlingsupplägg och för att de ska kunna hävda sig i en alltmer tilltagande internationell konkurrens.

- Det känns fantastiskt roligt att göra denna satsning tillsammans med Malmö stad, Malmö idrottsakademi, och Sveriges Olympiska Kommitté. Det är ett fördelaktigt upplägg som kommer att gynna Svensk Brottning på kort- och lång sikt, säger Samuel Lund, generalsekreterare på Svenska Brottningsförbundet.

- Svensk Brottning har en ny generation av ambitiösa brottare som har visat att de är villiga att göra det som krävs för att nå internationella framgångar. Att då tillsammans med Malmö idrottsakademi och Sveriges Olympiska Kommitté kunna erbjuda brottarna en utvecklingsmiljö som ger dem ännu bättre förutsättningar, det är väldigt stimulerande, säger Zakarias Tallroth, sportchef Svenska Brottningsförbundet.

Svenska Brottningsförbundet kommer att få tillgång till de toppmoderna lokalerna på Stadionområdet 1 januari 2022. Brottning kommer inte att vara den enda kampidrotten att ha sitt center på Stadionområdet. Den 1 september 2021 startar även Svenska Judoförbundet ett center för sina landslagsaktiva i Malmö.

- Satsningen skapar fantastiska förutsättningar för elitidrotten och evenemangsnäringen ska växa i staden. Genom detta samarbete växer attraktionskraften för Malmö som idrottsstad, säger Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande.

- Elitidrotten i Malmö skapar goda förebilder vilket ger kraft och inspiration till ledare och ungdomar i alla delar av staden, säger Sven-Erik Rasmusson (S), vice ordförande i fritidsnämnden.

I Malmö kommer brottarna att ha tillgång till tränarledd träning två gånger dagligen och full tillgång till Malmö idrottsakademis team i kombination med studier.

- Svensk dambrottning har under många år haft fantastiska internationella framgångar men står nu inför ett generationsskifte. En centralisering i Malmö med fokus på fristilsbrottning ligger helt rätt i tiden. Vi är övertygade om att denna strategiska satsning kommer ge fler internationella medaljer på sikt, säger Henrik Forsberg, sportchef Sveriges Olympiska Kommitté.

Samuel Lund, generalsekreterare, Svenska Brottningsförbundet

Zakarias Tallroth, sportchef, Svenska Brottningsförbundet

Ewa Bertz (L), fritidsnämndens ordförande, Malmö stad

Johan Hermansson, fritidsdirektör, Malmö stad

Henrik Forsberg, sportchef, Sveriges Olympiska Kommitté

Världskvalet - sista chansen för brottningslandslaget att säkra OS-biljetter18.4.2024 11:20:47 CEST | Pressmeddelande

Efter en intensiv tävling under europakvalet i Baku står Sveriges brottningstrupp inför en ny avgörande utmaning – att säkra de återstående platserna till OS i Paris i sommar. Med blicken riktad mot Istanbul den 9-11 maj, där sista chansen att säkra en kvotplats till sommarens OS och världskvalet hålls, är det nu eller aldrig för vår landslagstrupp som innefattar åtta brottare.

Sofia Mattsson: En av Sveriges främsta brottare hedras av Kungen7.3.2024 17:00:00 CET | Pressmeddelande

Gällivare SKs världsmästarinna och olympiska medaljör, Sofia Mattsson, kommer att ta emot en prestigefylld medalj från Kungen för sina exceptionella prestationer till svensk idrott. Med en imponerande karriär som brottare och en lång meritlista som inkluderar bland annat VM-guld, OS-brons, ytterligare sju VM-medaljer och sex EM-guld, har Mattsson cementerat sig som en av Sveriges mest framstående idrottare.