Unik testredaktion igång på Borås Tidning

Innovations- och forskningsprogrammet Medier & demokrati har rekryterat en testredaktion till Borås Tidning, med uppdraget att experimentellt utforska vilken lokal samhällsjournalistik som attraherar 25-35-åringar. 1 mars körde redaktionen igång arbetet.
Kristoffer Lidén och Frida Dam Bergstedt

– Detta är ett unikt samverkansprojekt som drivs av fyra engagerade medarbetare, och där även akademin är högst delaktiga, säger Martin Holmberg, programansvarig för Medier & demokrati vid Lindholmen Science Park.

Intresset för jobben var stort. Dessutom skiljde sig rekryteringen från en traditionell. En av projektets poänger är att upptäcka vad som händer när en redaktion mixas med otraditionella kompetenser och erfarenheter. Testredaktionen, som projektanställs av Borås Tidning (BT), ska arbeta helt oberoende av BT:s övriga redaktion.

– Projektet känns oerhört spännande, inte minst eftersom vi gör något som aldrig prövats förut. Jag är övertygad om att vi kommer att lära oss viktiga saker som hela mediebranschen kan ha nytta av, säger Stefan Eklund, chefredaktör för Borås Tidning och som kommer vara ansvarig utgivare.

Redaktionen består av följande kvartett:

• Frida Dam Bergstedt, 25: Blir redaktör. Har en magisterexamen i journalistik från Göteborgs universitet. Arbetat som volontär på en skola i Uganda. Långsiktig ambition att doktorera inom journalistik och media.
  • Madeleine Bengtsson, 32: Har gått journalistprogrammet vid Göteborgs universitet och studerat praktisk filosofi. Kommer närmast från en tjänst som multijournalist på Ljusdals-Posten.
  • Jonathan Oscarsson Dahlén, 29: Började efter idrottsgymnasium som dammsugarförsäljare. Närmast varit delägare i ett säljbolag.
  • Kristoffer Lidén, 33: Kommer från Sveriges tekniska forskningsinstitut som pressinformatör. Tidigare läst vid Södra Vätterbygdens journalisthögskola i Jönköping.

Testredaktionens arbete börjar 1 mars och första publicering sker i början av april. Sista september avslutas projektets skarpa fas. Samtliga i redaktionen har någon form av geografisk koppling till Borås.

”Friheten är nödvändig”
Testredaktionens journalistik kommer publiceras via BT:s kanaler. Exakt i vilka och i vilka former kommer successivt att utvecklas under projektet.
– Just den här friheten tror jag är helt nödvändig för att komma på och våga testa innovativa idéer, säger Frida Dam Bergstedt.

Jonathan Oscarsson Dahlén saknar helt saknar journalistisk erfarenhet. Det som fick honom att söka sig till testredaktionen var både intresset för själva projektet och en nyfikenhet att pröva på någonting han aldrig tidigare gjort.
– I alla mina tidigare jobb så har jag alltid jobbat efter ett tydligt mål, här vet vi inte riktigt vart vi kommer hamna, det känns fantastiskt spännande.

Testredaktionens skarpa arbete kommer följas av forskare från RISE Interactive och Södertörns Högskola. RISE:s roll är tillämpbar forskning, bland innebär utveckling och innovation av nya digitala verktyg och tjänster. Södertörns högskola studerar vilken samhällsjournalistik testredaktionen tar fram. Och hur.
– Jag är otroligt nyfiken på vad det här experimentella forsknings- och innovationsprojektet kommer att åstadkomma och ge oss för aha-upplevelser, säger Martin Holmberg.

• Projekt: Yngres nyhetsuniversum för lokal samhällsjournalistik och debatt
  • Tid: 1 januari till 31 december 2018.
  • Deltagare: Borås Tidning, RISE Interactive, Södertörns högskola och Medier & demokrati vid Lindholmen Science Park.
  • Projektets bakgrund och syfte: Ge medieföretag, akademi och samhällsinstitutioner nya kunskaper om hur yngre vuxna relaterar till medier och samhällsjournalistik.
  • Externa finansiärer: Västra Götalandsregionens kulturnämnd och Carl-Olof och Jenz Hamrins Stiftelse.

Kristoffer Lidén och Frida Dam Bergstedt
Stefan Eklund, Borås Tidning
Martin Holmberg, Lindholmen Science Park

Medier & demokrati är ett nationellt innovations- och forskningsprogram för att stärka journalistiken, det offentliga samtalet och demokratin. Tillsammans driver medieaktörer, akademier och samhällsinstitutioner experimentell projektforskning för att ta fram och sprida nya kunskaper och innovationer. Samverkan sker med Lindholmen Science Parks utvecklingsmiljö som neutral bas.

Lindholmen Science Park är en samverkansmiljö inom styrkeområdena transport, ICT, visualisering och media. Vi erbjuder en neutral arena där näringsliv, akademi och myndigheter tillsammans driver innovation för samhällsutveckling. I snart 20 år har vi varit med och skapat framgångsrika samarbeten på regional, nationell och internationell nivå.