Unikt designprojekt vill lyfta fram det njutningsfulla i äkta hantverk

Plantation har tillsammans med konsthantverkaren och möbelsnickaren Sebastián Mateu tagit fram “Plantation The Craft Collection" som består av detaljer och spel för hemmet, lika mycket tänkta att fungera som skulpturabla blickfång som funktionell förvaring och underhållning.

I en tid då ”slit och släng” har präglat vår tids konsumtion har syftet med projektet varit att lyfta fram vad kvalitet och äkta hantverk kan bidra med i form av njutning och större mening. Att autentiska ting som uttrycker en personlighet kan skapa tillfällen att slå oss ner tillsammans, njuta i vårt eget hem och leva livet en smula mer långsamt.

Sebastián Mateu, som formgivit och producerat "Plantation The Craft Collection”, är utbildad på Carl Malmstens skola där han även är verksam som lärare. Genom åren har Sebastiáns prisbelönta arbeten uppmärksammats i Spanien, Sverige och Chile. 2018 tilldelades han det stora stipendiet för unga konstnärer från Svenska Frimurare Ordern.

Plantation har i sin tur en historia av att arbeta med produkter där förädling av råvaror, smak och karaktär stått i centrum. Vid tillverkning av rom har Plantation genom alla år tillämpat disciplinen och passionen från gamla hantverkare. Samarbetet med Sebastián Mateu blev därför ett naturligt steg för att utforska och lyfta hantverkets betydelse ur ett bredare perspektiv.

- Det började med att vi på Plantation ställde oss frågan ”Är det verkligen viktigt att omge sig med bra hantverk?”. I våra samtal med Sebastián Mateu och under arbetet med Plantation The Craft Collection har vi närmat oss en slutsats. Dels att hantverksmässig och konstnärlig produktion tyder på ansträngning, vilket är något vi värdesätter i sig. Men också att gott hantverk vi har omkring oss kan skänka både njutning och lite större mening. Att autentiska ting kan skapa tillfällen att slå oss ner tillsammans, njuta i vårt eget hem och leva livet en smula mer långsamt. Plantation The Craft Collection är därför tänkt både som en hyllning till hantverket som sådant, samtidigt som vi vill lyfta fram att det hantverksmässiga faktiskt bidrar med ett stort värde i sig, säger Hugo Simberg,
produktchef för Plantation i Sverige.

Kollektionen är tillverkad i begränsad och signerad upplaga och försäljningen kommer ske via hemsidan www.plantationcollection.se. Alla boxar är tillverkade av Sebastián Mateu. Plantation stödjer gott hantverk i alla former och därför har vi valt att skänka överskottet till hantverksprojektet Kulturgatan, grundat av stiftelsen Lehmanns Verkstad i Bodafors.

NYHET! ”CYKELVINET” I CABERNET SAUVIGNON PÅ 1 LITERS FLASKA30.7.2021 09:25:23 CEST | Pressmeddelande

Nu finns Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignon, “cykelvinet”, på 1 Liters flaska. Vinet har en smak av svarta och röda vinbär, plommon och hallon. Dess toner av kakao, tobak och mocka gör Cono Sur Bicicleta Cabernet Sauvignonen till en utmärkt kompanjon till grillade kötträtter. Vinet lanseras den 2a augusti i Systembolagets beställningssortiment. Artikel nummer 53185 och pris 99kr.

Plantations destilleri blir först i Karibien med omfattande hållbarhetscertifiering28.6.2021 10:40:58 CEST | Pressmeddelande

Maison Ferrand och Plantations destilleri West Indies Rum Distillery certifieras enligt den heltäckande Bonsucro Chain of Custody. Destilleriet ligger på Barbados och producerar flera av Plantations Rums storsäljare på Systembolaget. Det är det första destilleriet i Karibien, och ett av mycket få destillerier i världen, som uppnår denna omfattande hållbarhetscertifiering.