Unikt IT-projekt ska undersöka om papperskorgar verkligen placeras på rätt platser

Konsumtionen av engångsförpackningar har ökat de senaste åren på grund av trenden att äta och dricka på språng. Och engångsförpackningar i plast ligger på topp fem av vanligaste skräpen i stadsmiljö. Två av de vanligaste anledningarna till att människor skräpar ner är antingen brist på papperskorgar eller att papperskorgarna är fulla. Nu ska det nya konsumtionsmönstret undersökas med hjälp av en unik mätmetod.
Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent. Foto: Håll Sverige Rent

Håll Sverige Rent och mätföretaget Bumbee Labs ska undersöka och föreslå hur insamling av skräp och avfall ska hanteras för att på bästa sätt minska nedskräpningen i det offentliga rummet. Mätningarna genomförs genom att anonymiserade wifi-signaler från mobiltelefoner på mätplatsen fångas upp och visar hur människor rör sig i området. Mätmetoden är ensam i sitt slag att ha ett godkännande från Datainspektionen.

Två av de vanligaste anledningarna till att människor skräpar ner är antingen brist på papperskorgar eller att papperskorgarna är fulla. Det leder till nedskräpning av plast i miljön, då en stor del av engångsförpackningarna innehåller plast. Plasten skadar djur och natur och minskar trivseln i våra städer.

Projektet finansieras av Naturvårdsverket och ska leda till konkreta förslag på hur kommuner ska utforma, placera och sköta sina papperskorgar. Mätningarna kommer att ske i Borås, Jönköping och Uppsala under november och december.

"Med de här undersökningarna hoppas vi få kunskap om var papperskorgar gör mest nytta. Insikterna hoppas vi sen kan användas för att hjälpa kommuner i hela landet att göra det lätt för människor att slänga sitt skräp och på så sätt minska nedskräpningen”, säger Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent.

”Dels är vi väldigt nöjda för att vi med vår data kan bidra på ett konkret sätt till att förbättra miljön dels är vi väldigt stolta över att Håll Sverige Rent ville ha med oss i detta projekt. Utvecklingen av stadskärnor i både Sverige och internationellt ställer nya krav på alla som agerar i dem, allt från kommuner till näringsidkare till besökare, och för på bästa sätt kunna möta dessa krav, krävs korrekt data kring hur besökarna agerar och vilka konsekvenser det får.”, säger Karl Samuelsson, vd för Bumbee Labs AB.

Fakta Bumbee Labs:

Bumbee Labs mäter besöksflöden genom att fånga upp anonymiserade Wi-Fi-signaler i smarta mobiltelefoner och kan göra mätningar i både utomhus- och inomhusmiljö. Besöksflödena mäts helt anonymiserat, inte på individnivå och mätmetoden är ensam i sitt slag att ha ett godkännande från Datainspektionen. Bumbee Labs kan genom sin metod ta fram mycket säker statistik på hur många som besöker mätområdet under olika tidsintervaller, hur länge besökarna stannar i mätområdet och vilka de vanligaste gångstigarna är.

Johanna Ragnartz, vd för Håll Sverige Rent. Foto: Håll Sverige Rent
Karl Samuelsson, vd för Bumbee Labs.