Unikt projekt har gjort det möjligt att över hela landet utbilda 350 lärare i el- och hybridbilsteknik

350 yrkeslärare från hela landet har nu genomgått en utbildning i el- och hybridbilsteknik avsett för gymnasieskolan. Utbildningen leds av Transportföretagen som tillsammans med olika biltillverkare tagit fram utbildningen.

Nu har drygt 350 yrkeslärare runt om i landet genomgått en utbildning i el- och hybridbilsteknik avsett för gymnasieskolan.

Utbildningen leds av Transportföretagen som tillsammans med tio olika biltillverkare tagit fram innehåller i utbildningen.

-I takt med att elbilsförsäljningen fortsätter att öka i Sverige, måste också gymnasieskolan uppdatera sitt fordonsprogram, säger Caj Luoma, chef Kompetensförsörjning Transportföretagen och fortsätter.

-Sedan gymnasieskolans läroplan uppdaterades för två års sedan med nytt innehåll inom både el- och hybridteknik påbörjade branschen under Transportföretagens ledning denna unika utbildningssatsning.

Dagens elteknik innebär något annat än den klassiska fordonstekniken och högvoltsel vilket  innebär att yrkeslärare i gymnasieskolan behöver grundutbildas i el- och hybridbilsteknik.De praktiska momenten i utbildningen omfattar bland annat  elsäkerhetslära, elteknik, batteriteknik och hybridteknik.

– Det unika i detta projekt är att vi får konkurrenter – tio olika biltillverkare - att sätta sig tillsammans, föra dialog och ta fram en generisk utbildning under vår ledning. Nu har vi utbildat hälften av landets alla fordonstekniska lärare, vilket är mycket bra, säger Caj Luoma.

Transportföretagen Flyg välkomnar EU-stöd för produktion av fossilfritt flygbränsle i Sverige20.1.2023 11:37:15 CET | Pressmeddelande

Flygets omställning står på flera ben och teknikspår, men främst handlar det om att snabba på bränslebytet från fossilt till fossilfritt flygbränsle, så kallat SAF Sustainable Aviation Fuel. Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS driver det svenska projektet HySkies som har målet att 2027 starta världens första storskaliga produktion av syntetiskt hållbart flygbränsle (SAF) i Sverige. Nu står det klart att EUs innovationsfond kommer att stödja projektet med drygt 80 miljoner euro. Ett eventuellt investeringsbeslut fattas senare.