Unikt samarbete mellan Sverige och Latinamerika ska stärka tryggheten i kollektivtrafiken
Den 21–22 november samlas ett femtiotal representanter från akademin, den privata sektorn och frivilliga organisationer samt sociala entreprenörer i Medellín i Colombia för en två dagar lång workshop för att identifiera lösningar på problem kopplade till otrygghet i kollektivtrafiken. Sex aktörer från Brasilien, Mexiko, Colombia och Sverige har till uppgift att presentera varsin konkret utmaning som de står inför.
En av aktörerna är MTR Sverige, vars utmaning handlar om öppen droghandel i och runt pendeltågstrafiken i Stockholm.
”Vi hoppas att de experter som tar sig an vår utmaning ska hitta en lösning och en metod som vi och många fler kan anamma för att stävja otryggheten som följer av öppen droghandel i det offentliga rummet”, säger Thomas Ahlskog, trygghetchef på MTR Nordic.
Övriga medverkande kommer från städerna Fortaleza och Brasilia i Brasilien, Bogotá och Medellín i Colombia och EDOMEX-provinsen i Mexiko och tar bland annat upp problem med frekventa rån vid busshållplatser, osäkra miljöer som gör att kvinnor undviker att använda kollektivtrafik samt bristande betalsystem som får de allra fattigaste att välja illegala eller informella transporter.
Utmaningar tas därefter vidare till representanterna från de tre latinamerikanska länderna och Sverige, som gruppvis ska arbeta fram lösningar som sedan kan implementeras. Lösningsfasen stöds och finansieras av Svenska institutet under de kommande två åren.
”Tillgång till trygga och säkra miljöer i kollektivtrafiken är ett universellt behov”, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för Svenska institutet. ”Så sent som i oktober publicerade KTH en enkätstudie som visade att nästan hälften av studenterna på KTH och Södertörn uppger att de utsatts för sexuella övergrepp och trakasserier i kollektivtrafiken. Kvinnor är dubbelt så utsatta som män. De idéer och lösningar som projektet lägger fram kommer att vara till nytta inte bara i Latinamerika, utan även i vårt land. Projektet är ett utmärkt exempel på det vi vill åstadkomma: långsiktiga relationer, gemensamt lärande och lösningar på de globala utmaningarna.”
Urban Challenges drivs inom ramen för agenda 2030, mål 11.2, som bland annat handlar om att förbättra trafiksäkerheten, med särskilt fokus på behoven hos människor i utsatta situationer, kvinnor, barn, personer med funktionsvariation samt äldre personer.
Projektet genomförs av Svenska institutet med stöd av KTH, UN Impact Hub, Stockhom, svenska ambassader och Business Sweden.
Nyckelord
Kontakter
Tulle DurlingPress Officer international media
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
Sara-Vide Ericsons konst visas i stor separatutställning i Paris10.10.2023 11:35:19 CEST | Pressmeddelande
Sara-Vide Ericson är en av sin generations mest inflytelserika konstnärer. Höstens utställning på Svenska institutet Paris är hennes första separatutställning utanför Norden och består av ett tjugotal nya målningar skapade specifikt för Svenska institutet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum