Unionen: Den andra vågen påverkar inte arbetslösheten

De nya arbetskraftsundersökningarna från SCB som släppts idag visar att arbetslösheten i november ligger på 8,6 procent. Det var något lägre än månaderna innan och visar att den andra smittovågen ännu inte fått någon större negativ effekt på arbetsmarknaden. Unionens egna siffror över förhandlingar om arbetsbrist bekräftar SCB:s siffor.

Katarina Lundahl, chefsekonom Unionen

- Redan i mitten av november pekade Unionens konjunkturprognos på att arbetslösheten inte skulle öka trots en andra våg av corona. Den bilden bekräftar dagens siffror från SCB, säger Katarina Lundahl, chefsekonom på Unionen.

Unionen följer med hjälp av egna medlemsdata vad som händer för tjänstemännen på arbetsmarknaden i realtid. I december månads siffror över antalet förhandlingar om arbetsbrist syns inte någon nämnvärd påverkan för Unionens medlemmar.

- Den andra smittovågen har onekligen fått stora konsekvenser för vården och för enskilda individer. Men det är glädjande att den, som det ser ut nu, inte verkar leda till ökade uppsägningar av tjänstemännen, säger Katarina Lundahl.

Arbetslösheten sjunker 2021

Till skillnad från flera andra ekonomiska prognosmakare som förutspår en uppgång i arbetslösheten under slutet av året och början av nästa år, bedömer Unionen att arbetslösheten kommer att ligga stabilt fram till och med första kvartalet 2021, för att därefter gradvis sjunka under det kommande året.

- Att alla över 18 år ser ut att kunna erbjudas vaccin under det första halvåret gör också att vi känner oss stärkta kring att ekonomin får en uppstuds under våren. Det kommer skapa jobb, säger Katarina Lundahl.

- Men det är även viktigt att företagen nu snabbt får del av det förlängda korttidsarbetesstödet som en brygga fram tills dess, säger Katarina Lundahl.

Fakta: Förhandlingsärenden Unionen

Se graf nedan.

• Våren 2020: Antalet förhandlingar på grund av arbetsbrist sköt i höjden.
  • Sommaren 2020: Antalet förhandlingar gick de ner, vilket är vanligt för säsongen, men ökade återigen efter semesterperiodens slut.
  • Hösten 2020 har antalet ärenden varit något fler än under motsvarande period förra året. En viss del av den ökningen under hösten kan eventuellt tillskrivas att antalet medlemmar har ökat något under året.
  • Den senaste tiden går det inte att se någon särskild ökning i antalet förhandlingsärenden.

Tel:08-504 151 00

Katarina Lundahl, chefsekonom Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund med 675 000 medlemmar, varav mer än 31 000 förtroendevalda på över 65 000 arbetsplatser. Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.