Unionen: Företag behöver korttidsarbete

Idag debatterar Unionens ordförande Martin Linder i Dagens Industri att företagen måste ha möjlighet att använda sig av korttidsarbete även under nästa år.

Korttidsarbetet med statligt stöd har räddat mängder av jobb och företag under året. Coronakrisen kommer att fortsätta slå hårt mot vissa företag och branscher även nästa år. Unionen ställer därför tre krav på regeringen:

• Företagen måste ha möjlighet att använda sig av korttidsarbete även under år 2021
  • Dagens karensregler, som säger att företag som använt sig av korttidsarbete under år 2020 inte får ansöka om stöd igen förrän efter en karenstid på 24 månader, måste tas bort
  • Inkomsttaket för stödet måste höjas för att företag med högkvalificerad personal, och höga lönekostnader, inte missgynnas av hur reglerna för korttidsarbete är utformade.

Unionen är Sveriges största fackförbund med 675 000 medlemmar, varav mer än 31 000 förtroendevalda på över 65 000 arbetsplatser. Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Avtal klart för tjänstemän inom industrin1.11.2020 09:25:29 CETPressmeddelande

I ett historiskt svårt läge har Unionen nått framgång i förhandlingarna och tecknat bästa möjliga avtal för medlemmarna. Avtalet ger Unionens medlemmar mer pengar i plånboken och bättre pensioner genom ökad avsättning till flexpension. Dessutom ska parterna gemensamt ta fram en praktisk handledning med syfte att bidra till ett mer jämställt arbetsliv, genom att motverka missgynnande till följd av föräldraledighet.