Unionen säger nej till avtalsförslag

Idag har Unionen gemensamt med samtliga förbund inom Facken inom industrin avvisat den första hemställan från de opartiska ordförandena (Opo).

Martin Linder, ordförande Unionen

Avtalsvärdet som föreslagits över en avtalsperiod på 29 månader är totalt 4,5 procent.

- Det är en oacceptabelt låg nivå. För att bibehålla svensk konkurrenskraft och få fortsatt fart på svensk ekonomi måste löneökningstakten ligga mycket högre, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

Unionen anser dessutom att det saknas nödvändiga avsättningar för bland annat flexpension och VAB-tillägg på de avtalsområden där det krävs.

- Unionens medlemmar ska få mer pengar i plånboken. Nu går vi in i tuffa förhandlingar för att säkra medlemmarnas intressen och få till ett nytt avtal, säger Martin Linder.

Det nuvarande avtalet går ut den 31: a oktober.

Läs mer om Unionen och Facken inom industrins avslag.

Martin Linder, ordförande Unionen

Var fjärde egenföretagare spår konkurs12.5.2021 15:38:16 CEST | Pressmeddelande

Egenföretagare har drabbats mycket hårt av coronakrisen. Enligt en enkät från Unionen räknar en fjärdedel av egenföretagarna med konkurs inom sex månader om inte läget förbättras. Sämst är läget för egenföretagare med enskild firma där hela sju av tio har sänkt eller ställt in lönebetalningen till sig själva. Samtidigt anger en fjärdedel av alla med enskild firma att inga krisstöd har passat dem.