Unionen säger nej till avtalsförslag

Idag har Unionen gemensamt med samtliga förbund inom Facken inom industrin avvisat den första hemställan från de opartiska ordförandena (Opo).

Martin Linder, ordförande Unionen

Avtalsvärdet som föreslagits över en avtalsperiod på 29 månader är totalt 4,5 procent.

- Det är en oacceptabelt låg nivå. För att bibehålla svensk konkurrenskraft och få fortsatt fart på svensk ekonomi måste löneökningstakten ligga mycket högre, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

Unionen anser dessutom att det saknas nödvändiga avsättningar för bland annat flexpension och VAB-tillägg på de avtalsområden där det krävs.

- Unionens medlemmar ska få mer pengar i plånboken. Nu går vi in i tuffa förhandlingar för att säkra medlemmarnas intressen och få till ett nytt avtal, säger Martin Linder.

Det nuvarande avtalet går ut den 31: a oktober.

Läs mer om Unionen och Facken inom industrins avslag.

Martin Linder, ordförande Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund med 675 000 medlemmar, varav mer än 31 000 förtroendevalda på över 65 000 arbetsplatser. Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Avtal klart för tjänstemän inom industrin1.11.2020 09:25:29 CETPressmeddelande

I ett historiskt svårt läge har Unionen nått framgång i förhandlingarna och tecknat bästa möjliga avtal för medlemmarna. Avtalet ger Unionens medlemmar mer pengar i plånboken och bättre pensioner genom ökad avsättning till flexpension. Dessutom ska parterna gemensamt ta fram en praktisk handledning med syfte att bidra till ett mer jämställt arbetsliv, genom att motverka missgynnande till följd av föräldraledighet.