Unionen står upp för schyssta villkor

Nu startar slutspurten i avtalsrörelsen 2020. Unionen vrider upp temperaturen med kampanjen ”Jag står upp för schyssta villkor” #jagstårupp.

- Vi tog ansvar och pausade förhandlingarna i våras. Nu är förutsättningarna annorlunda och det är dags att Unionens medlemmar får en rimlig löneökning, säger Martin Linder ordförande i Unionen.

Just nu är det slutspurt i avtalsrörelsen, det är tuffa förhandlingar och ett sätt att höja engagemanget bland Unionens över 700 000 medlemmar är genom kampanjen #jagstårupp i sociala medier. Kampanjen lyfter Unionens avtalskrav på mer pengar i plånboken, ett mer jämställt arbetsliv och högre avsättning till flexpension.

Under nästa vecka ska parterna inom industrin ska komma överens om nya villkor och i november sluts sedan över 200 nya avtal inom Unionens avtalsområden.

Se kampanjen här: https://www.unionen.se/avtal-2020

Unionens krav i avtalsrörelsen 2020

• 3 procent i löneökningsnivå samt lägsta löneökning om 530 kr
  • Fortsatt avsättning till flexpension/deltidspension
  • Åtgärder för minskade arbetsskador och förbättrad rehabilitering
  • Löneutfyllnad vid vabb (vård av barn).

Läs mer om avtalsrörelsen 2020

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Jag står upp för schyssta villkor. Har du ställt dig upp? #avtal2020 #jagstårupp

Tel:08-504 151 00

Ny rapport: Digital integritet på jobbet allt viktigare, samtidigt svårare att värna24.5.2021 09:00:59 CEST | Pressmeddelande

Unionens nya rapport ”Privata spår i jobbmobilen” granskar hur den digitala integriteten ser ut för anställda när de använder sig utav telefoner och datorer som arbetsgivaren äger. Vår rapport visar att det finns en integritetsparadox, där en stor andel av anställda använder jobbenheterna för privata ärenden, samtidigt som de är måna om att arbetsgivaren inte ska få tillgång till deras personliga information. Avsaknad av samlad lagstiftning och snabba förändringar på arbetsmarknaden har gjort det svårt för den enskilde att skydda sin digitala integritet.

Var fjärde egenföretagare spår konkurs12.5.2021 15:38:16 CEST | Pressmeddelande

Egenföretagare har drabbats mycket hårt av coronakrisen. Enligt en enkät från Unionen räknar en fjärdedel av egenföretagarna med konkurs inom sex månader om inte läget förbättras. Sämst är läget för egenföretagare med enskild firma där hela sju av tio har sänkt eller ställt in lönebetalningen till sig själva. Samtidigt anger en fjärdedel av alla med enskild firma att inga krisstöd har passat dem.