Unionen står upp för schyssta villkor

Nu startar slutspurten i avtalsrörelsen 2020. Unionen vrider upp temperaturen med kampanjen ”Jag står upp för schyssta villkor” #jagstårupp.

- Vi tog ansvar och pausade förhandlingarna i våras. Nu är förutsättningarna annorlunda och det är dags att Unionens medlemmar får en rimlig löneökning, säger Martin Linder ordförande i Unionen.

Just nu är det slutspurt i avtalsrörelsen, det är tuffa förhandlingar och ett sätt att höja engagemanget bland Unionens över 700 000 medlemmar är genom kampanjen #jagstårupp i sociala medier. Kampanjen lyfter Unionens avtalskrav på mer pengar i plånboken, ett mer jämställt arbetsliv och högre avsättning till flexpension.

Under nästa vecka ska parterna inom industrin ska komma överens om nya villkor och i november sluts sedan över 200 nya avtal inom Unionens avtalsområden.

Se kampanjen här: https://www.unionen.se/avtal-2020

Unionens krav i avtalsrörelsen 2020

• 3 procent i löneökningsnivå samt lägsta löneökning om 530 kr
  • Fortsatt avsättning till flexpension/deltidspension
  • Åtgärder för minskade arbetsskador och förbättrad rehabilitering
  • Löneutfyllnad vid vabb (vård av barn).

Läs mer om avtalsrörelsen 2020

Jag står upp för schyssta villkor. Har du ställt dig upp? #avtal2020 #jagstårupp

Unionen är Sveriges största fackförbund med 675 000 medlemmar, varav mer än 31 000 förtroendevalda på över 65 000 arbetsplatser. Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Avtal klart för tjänstemän inom industrin1.11.2020 09:25:29 CETPressmeddelande

I ett historiskt svårt läge har Unionen nått framgång i förhandlingarna och tecknat bästa möjliga avtal för medlemmarna. Avtalet ger Unionens medlemmar mer pengar i plånboken och bättre pensioner genom ökad avsättning till flexpension. Dessutom ska parterna gemensamt ta fram en praktisk handledning med syfte att bidra till ett mer jämställt arbetsliv, genom att motverka missgynnande till följd av föräldraledighet.