Unionen tecknar kollektivavtal med Paradox Interactive

Spelutvecklaren Paradox Interactive med huvudkontor i Stockholm tecknar kollektivavtal med Unionen och Sveriges Ingenjörer för sina anställda i Sverige. Unionen, vars fackklubb på Paradox har drivit frågan, välkomnar att företaget som representant för en expansiv bransch värnar tryggheten på den svenska arbetsmarknaden.

- En huvudfråga för våra medlemmar är att få medinflytande på arbetsplatsen. Vi har sedan i höstas fört konstruktiva diskussioner med ledningen på Paradox och jag uppfattar det som att engagemanget har mottagits positivt av företaget, något vi självklart är glada för, säger styrelseledamoten i Unionens fackklubb på Paradox, Magne Skjæran.

Kollektivavtal utgör grundtryggheten på den svenska arbetsmarknaden och gynnar arbetstagare såväl som arbetsgivare. Unionen verkar för att anställda inom Sveriges nya tillväxtbranscher ska vara garanterade samma förmåner och skydd som idag gäller på övriga delar av arbetsmarknaden. Under det senaste året har antalet företag med kollektivavtal inom spelbranschen ökat, något som inte förvånar Martin Linder, Unionens ordförande.

- Att Paradox nu tecknar kollektivavtal stärker de redan goda relationerna mellan klubb och ledning och bidrar till bättre villkor och ökat inflytande på arbetsplatsen. Vi tror att andra bolag tar intryck av detta och kommer att fortsätta verka för fler kollektivavtal i spelbranschen.

Unionen är Sveriges största fackförbund med 675 000 medlemmar, varav mer än 31 000 förtroendevalda på över 65 000 arbetsplatser. Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Unionen och Arbetsgivaralliansen har tecknat ett centralt kollektivavtal om korttidsarbete för fotbolls-, hockey- och handbollsspelare25.3.2020 10:00:00 CETPressmeddelande

Unionen och Arbetsgivaralliansen har enats om ett centralt kollektivavtal rörande korttidsarbete för fotbolls-, hockey- och handbollsspelare. Syftet med det centrala avtalet är att öppna förmöjligheten att sluta lokala avtal om korttidsarbete för spelare. Avtalet bygger på det nya systemet för korttidsarbete med statligt stöd som presenterades av regeringen den 16 mars. Läs mer om korttidsarbete med statligt stöd på unionen.se

Unionen och Svenskt Näringsliv har enats om centralt kollektivavtal om korttidsarbete18.3.2020 10:01:00 CETPressmeddelande

Unionen och Svenskt Näringsliv har kommit överens om ett centralt kollektivavtal rörande korttidsarbete. Vi har länge efterfrågat ett nytt system för korttidsarbete och coronavirusets allvarliga konsekvenser för svenska företag och jobb har gjort detta än mer angeläget. Avtalet berör cirka 500 000 tjänstemän i privat sektor och bygger på den kommande lagstiftningen om korttidsarbete som presenterades av regeringen den 16 mars. Detta innebär i praktiken att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften samtidigt som arbetstagaren får ut över 90 procent av lönen. – Det är mycket bra att vi har fått ett avtal på plats så här snabbt. Korttidsarbete kommer göra att färre förlorar jobbet och att färre företag slås ut i den här krisen. Vi befinner oss i ett allvarligt läge och då är det viktigt att både politiken och arbetsmarknadens parter tar gemensamt ansvar på det här sättet, säger Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt. Erik Wirkensjö Pressekreterare +46 72-465 35 84 erik.wirken