Unionen

Unionens konjunkturprognos - rekordstarka framtidsutsikter enligt Unionens fackklubbar

Trots stigande inflation och krig spår Unionen en fortsatt stark svensk arbetsmarknad och en god ekonomisk tillväxt. Det visar Unionens konjunkturprognos som släpps idag.
Katarina Lundahl, chefsekonom Unionen

Tillsammans med prognosen presenteras också enkätundersökningen Branschbarometern, där Unionens fackklubbar spår rekordstarka utsikter för det egna företaget kommande halvår. Tongångarna är positiva i alla näringslivets branscher.

– Optimismen om framtiden är stor ute på företagen, trots turbulensen i omvärlden. Släppta restriktioner ger draghjälp samtidigt som efterfrågan på svensk export fortsätter vara stark framåt, säger Katarina Lundahl, Unionens chefsekonom.

Det här gör att företagen vågar anställa och investera. Klubbarna spår den största sysselsättningsökningen sedan undersökningens start för över 10 år sedan.

– Sverige har snart den lägsta arbetslösheten på 15 år och vi tror att arbetsmarknaden fortsätter gå starkt framöver. Det är fantastiskt att svenska företag skapar så många jobb, men kompetensbristen blir ett allt mer akut problem, säger Katarina Lundahl.

Hög inflation och stigande räntor dämpar konjunkturutvecklingen mot slutet på året och BNP-tillväxten spås landa på drygt tre procent i år och två procent nästa år.

– Men vi ser att Sverige har fördelar som gör att vi klarar av rådande turbulens bättre än många andra länder. Det gör att vi kan fortsätta ta marknadsandelar och stärka vår konkurrenskraft. Det är en styrka nu när vi snart går in i avtalsrörelsen, säger Katarina Lundahl.

Unionens konjunkturprognos Sveriges mest träffsäkra prognos

Unionens BNP-prognoser är erkänt pricksäkra. Konjunkturinstitutets utvärdering visade att Unionens ekonomer gjorde Sveriges mest träffsäkra BNP-prognoser för 2021.

Läs Unionens Konjunkturprognos maj 2022

Fakta om Branschbarometern

Unionen genomför två gånger per år Branschbarometern – en enkätundersökning bland de av förbundets klubbar som har minst 20 medlemmar och vars arbetsgivare är en del av det privata näringslivet. Huvudfokus i undersökningen är klubbarnas bedömningar av företagens utsikter inför det kommande halvåret, satt i relation till det senaste halvårets utveckling.

Branschbarometern baseras på bedömningar från 507 klubbar på 441 företag med sammanlagt 470 000 anställda i Sverige. Undersökningen genomfördes under perioden 29 mars – 11 april.

Skillnaden i antalet klubbar och företag beror på att det i vissa fall inkommit svar från flera klubbar inom samma koncern. Det angivna antalet anställda som svaren representerar är korrigerat för detta.

Katarina Lundahl, chefsekonom Unionen

Unionen
Olof Palmes gata 17

08-504 151 00http://www.unionen.se/opinion

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser.

Vi finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden.

Unionen finns i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar.

Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.

Följ Unionen

Senaste pressmeddelandena från Unionen

Unionen om budgeten: satsningar för att stärka svensk konkurrenskraft och kompetens saknas15.4.2024 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

Regeringen presenterar flera nödvändiga satsningar på vård, skola och rättsväsendet, men satsningar för att komma till rätta med kompetensgapet på arbetsmarknaden saknas. Unionen hade velat se satsningar på CSN och Försäkringskassan för att hantera omställningsstudiestödet - och pengar till högskolor och universitet för att utveckla kursutbudet för yrkesverksamma.

Svenskt Näringsliv, Unionen, Ledarna, Sveriges Ingenjörer och PTK presenterar förslag till uppdaterad ägarstyrning av Alecta10.4.2024 17:08:44 CEST | Pressmeddelande

Svenskt Näringsliv, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Ledarna och Förhandlings- och samverkansrådet PTK har genomfört en översyn av ägarstyrningen av Alecta. Detta i syfte att långsiktigt stärka Alecta genom mer strukturerade processer, ökad transparens och större förutsägbarhet i ägarstyrningen. Mot bakgrund av denna översyn lämnas nu ett antal förslag på förändringar för Alectas överstyrelse att besluta om på nästkommande ordinarie överstyrelsemöte, den 25 april.

Unionens nya rapport Arbetsmiljöbarometern 2023: Stressen bland privatanställda tjänstemän minskar alldeles för långsamt27.3.2024 08:32:22 CET | Pressmeddelande

I dagens Sverige är den arbetsrelaterade pressen och stressen för privatanställda tjänstemän en oroande realitet som inte minskar tillräckligt snabbt. Unionen lanserar idag en ny rapport, Arbetsmiljöbarometern 2023, som fokuserar på att belysa utmaningarna och behoven för en riskfri och god arbetsmiljö för privatanställda tjänstemän.