Universal Robots cobot UR10e – nu med 25% större nyttolast

Universal Robots bästsäljande robot UR10e lanseras nu med en ökad nyttolast, vilket gör det möjligt för coboten att nyttjas inom ännu fler applikationer och hantera tyngre artiklar samtidigt som den totala produktiviteten för kunderna förbättras.

Nya UR10e används av MBO Press Solutions.

Universal Robots (UR) lanserar en förbättrad UR10e med en ökad nyttolast på 12,5 kg, vilket skapar nya möjligheter för applikationer inompalletering, maskinbetjäning och förpackning. Roboten har förbättrats men priset förblir oförändrat.

– Vi på Universal Robots förbättrar kontinuerligt våra produkter i samarbete med kunderna. Våra kunder har redan använt UR-cobotar med en mängd olika palleteringsapplikationer. De har över tid identifierat möjligheter att använda vår UR10e cobot för att hantera uppgifter med tyngre föremål, säger Kim Povlsen, vd för Universal Robots. Som svar har vi förbättrat UR10e som nu kan hantera större nyttolaster, vilket ger kunderna nya spännande funktioner.

Den förbättrade UR10e behåller det lilla fotavtrycket, den intuitiva programmeringsupplevelsen, kompromisslös repeterbarhet och betrodd prestanda som Universal Robots-kunder har kommit att förvänta sig, men dess ökade nyttolastkapacitet innebär att användarna nu kan göra mer:

• UR10e kan nu användas i palleteringstillämpningar med kartonger som väger upp till 10 kg och ett 2,5 kg gripdon.
  • UR10e är nu mer mångsidig för andra material hanteringsuppgifter, såsom lastning och lossning av tyngre arbetsstycken i maskinbetjäningsprocesser och förpackning av tunga föremål.
  • Den förbättrade UR10es större nyttolast tar mer vikt från människors händer och axlar, vilket leder till förbättrad ergonomi och arbetsförhållanden.

– Människor är inte utformade för att lyfta tunga föremål upprepade gånger, men våra cobotar hanterar dessa uppgifter med lätthet. Genom att ta över oergonomiska uppgifter ökar URs cobotar produktiviteten, förbättrar produktkvaliteten och hjälper företag att tänka om hur de bäst använder sina anställdas kreativa och problemlösande förmågor – samtidigt som de håller människor säkra,” säger Kim Povlsen.

Återkopplingen från URs partners har varit mycket positiv; MBO Postpress Solutions i Tyskland har integrerat UR10e som en del av sin  CoBo-Stack stapling cobot. "Att öka nyttolasten på UR10e kommer att göra vår MBO CoBo-Stack mycket mer lönsam för våra kunder genom att utöka deras applikationsmöjligheter till att omfatta större paket och tyngre produkter, såsom bundna eller häftade kataloger och broschyrer", säger Sebastian König, Head of Research & Development på MBO Postpress Solutions GmbH.

Dessutom ger den uppdaterade UR10e också plug-and-play kompatibilitet med programvara och kringutrustning för Universal Robots UR+, vilket säkerställer att användare snabbt och enkelt kan komma igång med samarbetsapplikationer.

– Den förbättrade UR10e kommer göra stor skillnad för många företag i Sverige. Det gör det möjligt för användare att hantera laster upp till 12,5 kg i vikt. Coboten blir kraftfullare och mer mångsidig vilket gör att den även öppnar upp för fler användningsområden och ökad produktivitet,” säger Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige.

Beställningar kan göras hos UR-distributörer nu, leveranser av den nya UR10e är planerad att starta under andra halvan av juni.

Nya UR10e används av MBO Press Solutions.
Universal Robots vd, Kim Povlsen.  Foto: stampreklamefoto.dk - 2021
Universal Robots vd, Kim Povlsen. Foto: stampreklamefoto.dk - 2021
Ola Mellström, Universal Robots försäljningschef i Sverige. Foto: Johan Bävman

Samarbete mellan människa och robot börjar i klassrummet1.9.2021 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Nu blir det lättare för tekniska lärosäten och andra utbildningsinstitutioner, så som gymnasium och yrkesutbildningar, att integrera robotteknik i utbildningen. Universal Robots lanserar idag utbildningspaket med robotcertifiering för utbildningsinstitutioner. Paketet innehåller förutom utbildningsmaterial och utrustning även en ny certifiering, som ger lärarna kunskap och verktygen för att vägleda studenter genom utbildningen. Genom den nya satsningen stärks studenterna jobbmöjligheter inom robotteknik och framtidens utveckling av svenska arbetsmarknaden.

Cobot skapar morgondagens lösningar och teknikambassadörer2.7.2021 09:38:54 CEST | Blogginlägg

Värme- och kylteknikföretaget Danfoss med verksamhet i 22 länder, däribland Sverige, satsar på cobotar för att bli ännu mer konkurrenskraftiga och utveckla produkterna. Danfoss använder en cobot från Universal Robots (UR) på Danfoss Technology Center. I centret förbättras Danfoss lösningar i en levande testmiljö för att på så sätt kunna skapa morgondagens lösningar. Coboten stödjer målet med en konsekvent testnivå och hög produktivitet.

Pressinbjudan: Cobotar ökar elektronikproduktionen2.6.2021 07:25:00 CEST | Pressinbjudan

Välkommen på webbinarium den 9 juni 2021 klockan 15:00-16:00. Efterfrågan på elektronikprodukter stiger samtidigt som priserna på elektronik och komponenter faller. Coboten ger möjligheter till mindre och medelstora företag som tidigare varit de stora förunnade. Universal Robots bjuder in till en timmes cobotsnack. Ta chansen att bekanta dig med cobotar, få veta hur de kan svara upp på behoven på elektronikmarknaden och övervinner flaskhalsar.