Universal Robots levererar en stark tillväxt under andra kvartalet

Universal Robots, som tillverkar kollaborativa robotar (cobotar), har rapporterat en omsättning på 83 miljoner USD för kvartal 2.
Kim Povlsen, vd för Universal Robots. Foto: Universal Robots

"Intäkterna för andra kvartalet har ökat med 8% jämfört med samma period förra året, men i lokal dansk valuta har företaget sett en tillväxt på 22 % för Q2", säger Kim Povlsen, vd för Universal Robots. Han tillägger att Universal Robots, mätt på det senare sättet, har en tillväxt på 30 % under de två första kvartalen 2022 jämfört med första halvåret 2021.

Stor efterfrågan på automatisering inom svetsning

Universal Robots lyfter fram en särskilt stark tillväxt i den globala efterfrågan på svetsning som nyckeln till framgången under första halvåret. Företaget har också ökat sina intäkter från OEM, Original Equipment Manufacture.

"Våra cobotar utgör grunden för några riktigt spännande nya produkter", säger Kim Povlsen. "Vi ser utvecklingen av nya OEM-partnerskap inom vårt ekosystem som en stor möjlighet för både innovation och tillväxt i framtiden."

Samarbete skapar tillväxt i hela ekosystemet

Mer än 80 OEM-tillverkare skapar lösningar med UR-cobotar, som omfattar ett brett spektrum av applikationer från svetsning och palletering till konstruktionsuppgifter. Den ökande efterfrågan på kollaborativ teknik återspeglas också i framgången för Universal Robots OEM-partners. 3D Infotech, som använder UR-cobotar för att skapa metrologilösningar, anser att deras "fenomenala" intäktsökning på över 200 % under år 2021 gjorts möjlig tack vare användningen av Universal Robots-teknologi och sin position i UR+ ekosystem.

För ytterligare information eller intervjuförfrågningar:
Kontakta PR- och kommunikationsmanager, Fleur Nielsen, +45 61 89 29 54, PR@universal-robots.com

Kim Povlsen, vd för Universal Robots. Foto: Universal Robots
3D Infotech användning av Universal Robots-teknologi ökar intäkterna. Foto: Universal Robots