Universal Robots öppnar sitt 100e träningscenter – i Sverige!

Universal Robots har nått en ny milstolpe med 100 auktoriserade träningscenter över hela världen. Det nya 100e centret ligger i Sverige – närmare bestämt i Täby utanför Stockholm. Detta är det tredje träningscentret i Sverige och de övriga 97 centren är utspridda i 23 länder.

Över hela världen, från München till Michigan, Singapore till Stockholm, erbjuder Universal Robots sina kunder robotutbildning i världsklass som hjälper dem att maximera potentialen hos sina cobotar, kollaborativa robotar. De hundra centren innebär att oavsett var ett företag är baserat är det alltid relativt nära ett auktoriserar UR Training Center. I Sverige finns sedan tidigare ett träningscenter hos Edströms i Jönköping och ett hos Cobots Sweden i Hallsberg. Det nya centret är hos Svensk elektrod i Täby, det gör att fler utbildningar kommer erbjudas i Sverige och många svenska företag får närmare till möjligheten att höja sin kunskap och ta ett steg längre i att automatisera sin verksamhet.

– Användningen av cobotar ökar för varje år, inte minst under pandemin har vi sett en stor ökning och vikten av att företag själva ska kunna äga sin automation – vilket de får kunskapen att göra efter vår grundutbildning, säger Ola Mellström, Universal Robots svenska försäljningschef, och fortsätter: Att nästa center är i Stockholm är ingen slump, vi har ett bra samarbete med Svensk elektrod sedan tidigare och det finns en stor potential för automation just i Stockholmsområdet.

Universal Robots är världsledande inom kollaborativa robotar och har mångårig erfarenhet och omfattande kunskap som de vill dela med sig av, en viktig del i det arbetet är på träningscentren. Den allra största vinsten med träningscenter i Sverige är att cobottekniken kommer närmare den faktiska användaren, och det gör skillnad för utveckling i svenska företag.

– På Universal Robots tror vi att vår framgång ligger i våra kunders framgång. Därför har vi skapat UR Academy, vi har lärt oss att kunder som får tillgång till högkvalitativ utbildning är mycket framgångsrika med att automatisera. Med träningscenter som är väl spridda över världen gör vi det möjligt för människor över hela världen att kontinuerligt förbättra sina automatiseringskunskaper och maximera potentialen för cobotteknik, säger Kim Povlsen, VD för Universal Robots.

På träningscentret i Täby kommer Universal Robots grundutbildning hållas minst en gång per kvartal, den första kommer att hållas i juni i år. Grundutbildning håller på i 2 dagar och efter genomförd kurs kommer företaget själva kunna göra näst intill allt som går att göra med coboten, de blir då mindre beroende av andra och de kan mycket tydligare äga sin egen automationsprocess och möjligheterna framåt.

– Det har tagit oss mindre än fyra år att gå från noll till 100 hundra utbildningscenter, ochatt nå denna milstolpe visar att det är en hög efterfrågan på robotutbildning i toppklass. Vi kommer att fortsätta att utveckla och utöka vårt utbildningserbjudande och hjälpa alla kunder att få ut det allra bästa av sina cobotar, fortsätter Kim Povlsen.

Om UR Academy
Universal Robots har 100 auktoriserade träningscenter globalt. 81 drivs av partners och 19 av UR.

UR rekommenderar utbildning till alla kunder, från de som vill utforska sin cobots fulla kapacitet till de som vill integrera roboten själva.

Förutom fysisk utbildning på ett center, erbjuder UR Academy gratis online-utbildningar samt simulationsbaserad utbildning som även de är digitala. I maj 2022 deltog över 140 000 unika användare från över 130 länder i URs onlineutbildning, som finns på 16 språk.

UR Academy erbjuder också ett utbildningspaket  för skolor, högskolor och universitet för att hjälpa till att förbereda studenterna för arbetsplatsen för framtiden.

Läs mer om UR Academy.

En karta över Universal Robots 100 träningscenter kan ses här.

Ola Mellström. Foto: Universal Robots