Universal Robots Q3-resultat tydlig indikator på framtida tillväxt

Nordiska robotföretaget Universal Robots har precis släppt resultatet för tredje kvartalet 2021 och rapporterar en rekordvinst på 78 miljoner dollar – en ökning med 48% jämfört med förra årets Q3 och med 31% jämfört med 2019 års Q3.

Kim Povlsen, vd Universal Robots. Foto: Universal Robots

Sedan tillverkningen av världens första kommersiella kollaborativa robot 2008, har Universal Robots sålt över 50 000 kollaborativa robotar, så kallade cobotar, som nu används i en mängd olika industrier, främst inom tillverkning.

– Vi ser ett enormt sug efter cobotar på samtliga marknader världen över, säger svenska Mathias Wiklund, Chief Commercial Officer på Universal Robots, som är på besök i barndomsstaden Västerås.

– I Sverige har vi en stark tradition med industrirobotar så här ser vi ännu inte samma starka efterfrågan ännu, även om vi ser en förändring också här, säger Mathias Wiklund.

Universal Robots nya vd Kim Povlsen håller med. Han ser det senaste kvartalets resultat som en tydlig indikator på framtida tillväxt:

– Vi ser en växande efterfrågan på våra robotar i takt med att medvetenheten om teknologin sprider sig i branschen. På nästan alla våra marknader ser vi hur framför allt tillverkningssektorn står inför stora utmaningar – bland annat på grund av brist på arbetskraft eller avbrott i leveranskedjan, säger Kim Povlsen.

– Detta kan hanteras med kollaborativ automation. I efterdyningarna av pandemin ser vi dessutom att många företag är mer öppna för att tänka nytt och ifrågasätta traditionella arbetssätt. De letar efter möjligheter att sin verksamhet mer motståndskraftig samt förbättra arbetsmiljön för sin personal, säger Kim Povlsen.

Unik applikationsplattform

Universal Robots har utvecklat en unik applikationsplattform, UR+, som liknar de plattformar som smartphone-tillverkare använder. I det här ekosystemet arbetar cirka 300 oberoende företag med utveckling av ett stort antal komponenter och applikationer för industrin.

– Trots att vi redan sett stora framgångar, betyder den revolutionerande potentialen i kollaborativ automation att Universal Robots är på väg mot ytterligare tillväxt, säger Kim Povlsen.

– Vi expanderar vårt redan stora nätverk av distributörer och certifierade systemintegratörer, samt rekryterar mer personal världen över. Vi har just nu över 70 tjänster att tillsätta, så det är minst sagt spännande tider för företaget, säger Kim Povlsen.

Kim Povlsen, vd Universal Robots. Foto: Universal Robots
Mathias Wiklund, Chief Commercial Officer på Universal Robots. Foto: Tommy Hvidtfeldt/Universal Robots