Universal Robots revolutionerar cobotvärlden - lanserar en helt ny industriell cobot

Universal Robots, den danska tillverkaren av kollaborativa robotar (cobotar), tillkännager idag att de kommer att lägga till en ny 20 kg cobot till sitt produktsortiment.
Nya UR20 palleterar. En helt ny cobot som omdefinierar allt. Foto: Universal Robots

Den nya coboten, med namnet UR20, har en helt ny utformning baserad på Universal Robots erfarenhet av mycket raffinerad teknik och är det senaste tillskottet till företagets starka portfölj av cobotar.

UR20 är det bästa beviset hittills på Universal Robots oöverträffade innovationsförmåga inom cobotområdet, med en helt ny design som möjliggör ännu snabbare cykeltider samt förmågan att hantera tyngre laster. Dess räckvidd på 1750 mm har utformats för att fungera till full höjd av den standardiserade EUR-pallen, vilket kommer att förändra hur företag paketerar och palleterar, samtidigt som det lilla fotavtrycket gör det möjligt för företag att uppnå mer inom sitt befintliga produktionsutrymme.

Förutom palletering förväntar sig Universal Robots att UR20 kommer att användas för svetsning, materialhantering, maskinlastning och maskinhantering, samt för innovativa lösningar som skapas av det omfattande partnerekosystem.

Företagets VD, Kim Povlsen berättar:

– Det här är inte bara en större version av våra befintliga cobotar, det är en omdefinition av coboten.

– UR20 är den mest innovativa coboten som vi har producerat, den har den senaste tekniken men är baserad på 17 års tekniskerfarenhet inom robotindustrin. Våra expertingenjörer har helt omarbetat armen samtidigt som de behåller samma intuitiva användargränssnitt som vi länge har hyllats för.

– Fördelarna med UR20 är signifikanta, från snabbare cykeltider och förmågan att hantera tyngre laster till större räckvidd med ett litet fotavtryck. Vi har också implementerat avancerade förbättringar av mjukvaran, vilket ger användarna enorma möjligheter att kontrollera robotens rörelse från styrplattan – pendanten.

Universal Robots lanserade världens första kommersiellt gångbara cobot 2008 och har sedan dess byggt upp ett nätverk med mer än 1 100 integratörer, distributörer och oberoende partners som skapar komponenter, kit och applikationer för cobotarna. Företaget har sålt mer än 50 000 cobotar och har dragit nytta av den kunskap som erhållits genom sin etablerade kundbas i utformningen av den senaste coboten.

UR20 är starten på en ny serie innovativa, nästa generationens cobotar, som kommer att komplettera företagets mycket framgångsrika e-serie.

Kim Povlsen fortsätter:

– Vårt engagemang för varje kunds framgång återspeglas i den ansträngning vi lägger ner på att skapa våra produkter, utvecklingen av UR20 är ett perfekt exempel på detta. Vi är dedikerade till kvalitetsteknik, nordisk design och en enastående användarupplevelse av både hårdvara och mjukvara.

– UR20 är bara början. Vi lanserar nästa generation av cobotar och först ut är denna modell med hög nyttolast eftersom den kommer att göra end-to-end-automatisering till verklighet för våra kunder. Det gör att de kan använda cobotautomatisering för att hantera nya typer av uppgifter. Nästa steg i att omdefiniera automatisering kommer att vara att ta med samma innovativa funktioner till en ny familj av cobotar. Vi kan knappt bärga oss med att visa dig vad framtiden har att erbjuda.

Har du frågor om kommande försäljning och tillgänglighet i Sverige, vänligen kontakta Universal Robots svenska försäljningschef Ola Mellström på olme@universal-robots.com eller 076-114 44 35.

UR20 bredvid UR3e. Foto: Universal Robots
UR20 palleterar. Foto: Universal Robots