Universeum första svenska medlem i Europakommissionens “United for #Biodiversity”

Universeum, Sveriges nationella vetenskapscenter, är första officiella medlemmen från Sverige och det första vetenskapscentret i världen att gå med i den globala koalitionen “United for #Biodiversity”, en kampanj för att med förenade krafter öka allmänhetens medvetenhet om den pågående naturkrisen.

Ätlig groda och vanlig padda.

I samband med World Wildlife Day 2020 lanserade Europakommissionen en ny global koalition för biologisk mångfald. Med kampanjen United for #Biodiversity uppmanar kommissionen till en starkare mobilisering för att öka medvetenheten om behovet av att skydda biologisk mångfald, i en tid då forskare varnar för att en miljon arter riskerar att utrotas. I detta viktiga arbete kommer Universeum samarbeta med nationalparker, akvarier, botaniska trädgårdar, djurparker, vetenskaps- och naturhistoriska museer samt forskningscentra över hela världen för att slå larm om naturkrisen; den världsomspännande förlusten av biologisk mångfald, gällande både enskilda arter och hela ekosystem.

Idag, den första dagen av EU: s gröna vecka med fokus på natur och biologisk mångfald, ansluter Universeum till de 16 organisationer och 11 institutioner, inklusive Oceanographic Institute of Monaco, Central Park Zoo och Natural History Museum of Porto, som redan antagit koalitionens utfästelse. Koalitionen är tänkt att under året 2020 samla 500 institutioner världen över, för att tillsammans lyfta frågan inför den viktiga FN-konferensen för biologisk mångfald (COP15) 2021.

Som vetenskapscenter arbetar Universeum redan aktivt på bred front för att öka kunskapen och medvetenheten om biologisk mångfald hos allmänheten och i skolor. Den unika kombinationen av utställningar, labb och miljöer med djur och natur tillsammans med en omfattande programverksamhet skapar en kunskapsfrämjande, tvärvetenskaplig upplevelse för lärande inom naturvetenskap och utgör en grund för diskussioner om hållbarhet. Universeum är också engagerade i flera zoologiska bevarandeprogram som syftar till att rädda hotade arter. Bevarandearbetet koordineras genom Svenska djurparksföreningen (SDF) och European Association of Zoos and Aquaria (EAZA).

Universeum är sedan tidigare partner i Göteborgs centrum för globala biodiversitetsstudier (GGBC) och samarbetar med Stockholm Resilience Centre vid Stockholms universitet (SRC). Med medlemskapet i United for #Biodiversity stärker vetenskapscentret sina förutsättningar för att arbeta för bevarande av biologisk mångfald på alla nivåer: lokalt, nationellt och globalt.

Ätlig groda och vanlig padda.

Universeum är Sveriges nationella vetenskapscenter och en kraftfull arena för utbildning och folkbildning inom naturvetenskap, teknik och hållbar utveckling. Vårt stora hus mitt i Göteborg rymmer vetenskap och upplevelser om hela världen – från stora världshav och Amazonas regnskog till kemilabb, teknikverkstad och den oändliga rymden. Vi ger barn och vuxna kunskap och kraft att göra jorden till en bättre och mer hållbar plats att leva på.