Universeum inleder kunskapssatsning på kemi med toppmodernt kemilabb

Genom satsningen Älska kemi ska Universeum med samarbetspartners öka kunskapen om kemi och visa på dess stora betydelse, i människors vardag liksom för en hållbar framtid. Först ut är Kemilabbet, en helt ny lärmiljö för såväl barn och vuxna som elever och lärare. Invigning sker fredag 27 oktober.

Det går bra för Sveriges kemiföretag och industrin utgör idag 17 procent av Sveriges totala export. För att företagen ska kunna utvecklas, och för att Sverige ska kunna fortsätta att ha en ledande roll inom kemi, behövs kompetenta medarbetare.

Läsåret 2016/2017 gick tio procent procent av landets niondeklassare ut skolan med icke godkända betyg i kemi. 32 procent av kemilärarna i svenska grundskolor är inte behöriga. Fram till 2029 behövs varje år cirka 400 nya lärare med kemikompetens i årskurs 7–9, en siffra att jämföra med de 20 kemilärare som nu årligen examineras. En kartläggning gjord av Västsvenska Kemi- och Materialklustret visar att antalet examinationer från kemitekniska utbildningar har minskat drastiskt i landet, samtidigt som kemiföretagen har svårt att hitta den kompetens de behöver – ett problem som bara kommer att öka på grund av kommande pensionsavgångar. Den framtida kompetensförsörjningen innebär således stora utmaningar för branschen, och därmed för hela samhället.*

Med satsningen Älska kemi vill Universeum öka kunskapen om kemi, göra ämnet lättillgängligt för stora som små och visa på dess stora betydelse, både i samhället idag och i arbetet för en hållbar framtid.

– Det talas för lite om att kemiska innovationer och systemlösningar behövs för att skapa en hållbar framtid. Med vår satsning vill vi väcka intresset för kemi bland både barn och vuxna och visa hur kemi kan generera hållbara lösningar. Kemi är en framtidsbransch i behov av kompetenta medarbetare. Universeum vill och kan bidra när Sverige möter den utmaningen, säger Carina Halvord, VD på Universeum.

Kunskap och innovationsförmåga för en hållbar framtid

Med över en halv miljon besökare per år är Universeum Nordens mest besökta science center och en av de tio mest besökta attraktionerna i Sverige. Med vetenskapen som grund har science centret sedan starten 2001 skapat åtskilliga utställningar och upplevelser för att öka besökarnas kunskaper och innovationsförmåga inom angelägna områden som hälsa, hållbar utveckling och teknik. Nu tillkommer ett helt nytt kemilabb, ett projekt genomfört i samarbete med kemiföretaget BASF.

– Vi är stolta över att få vara med och skapa detta toppmoderna kemilabb tillsammans med Universeum. Genom satsningen Älska kemi vill vi vara med och bidra till att öka förståelsen för vad kemi betyder för vårt samhälle och framtid. Branschen är i stort behov av ung och driven arbetskraft och vi hoppas att Kemilabbet ska få fler att upptäcka fascinationen med kemi, säger Mark Meier, VD för BASF Norden/Baltikum.

Om Kemilabbet

Kemilabbet är en 120 kvadratmeter stor lärmiljö där barn och vuxna såväl som elever och lärare får experimentera och testa kemi på ett lustfyllt sätt. Invigning sker fredagen den 27 oktober kl 10.00 och intresset är stort. Redan innan öppning har labbet nått 92 procent beläggning av möjliga skolbokningar under november månad och totalt 1 420 elever innan årets slut.

– Vi hoppas och tror på samma positiva gensvar från alla våra besökare. Labbet kommer vara öppet varje dag året om och är en fantastisk möjlighet för barn och vuxna att laborera med kemi tillsammans. Att förstå kemi är att förstå hur du själv och världen är uppbyggd och fungerar. Därför känns det så självklart och viktigt att få ha ett riktigt kemilabb på Universeum, menar Carina Halvord.

*Källor:

• Skolverket. Siris. http://siris.skolverket.se/reports/rwservlet?cmdkey=common&notgeo=&report=gr_betyg_amne&p_flik=G&p_xtra=1&p_ar=2017&p_lankod=&p_kommunkod=&p_hmantyp=&p_skolkod= och http://siris.skolverket.se/reports/rwservlet?cmdkey=common&notgeo=&report=personal_amne2&p_flik=G&p_verksform=11&p_verksamhetsar=2016&p_omgang=1&p_hman=00&p_lankod=&p_kommunkod=&p_skolkod=&p_niva=S&p_amne=17
  • Josefsson med flera. Kemiindustrins kompetensförsörjning i Västra Götaland. December 2016.
  • IKEM. Konjunkturbrev. September 2017.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Peter Wallenberg Jr inviger ny utställning på Universeum – välkommen på pressvisning av The Hub!31.1.2019 09:31:00Pressinbjudan

Den 8 februari går startskottet för Universeums kunskapssatsning på digital teknik och innovationskraft då The Hub invigs. En utställning som visar hur ny teknik kan ge verktyg och stärka förmågan att utveckla nya idéer. Utställningen syftar också till att bidra till ett ökat intresse för studier samt arbete inom IT och teknik. I The Hub utforskas den nya teknikens möjligheter och hur tekniska lösningar kan bidra till en hållbar framtid. Utställningen rymmer både tekniklabb och flera så kallade innovationsstationer där bland annat VR, AI och sensorteknik kan upplevas och provas på. Bakom satsningen står Universeum i samarbete med Saab, Ericsson, Chalmers och Göteborgs universitet. The Hubs innehåll har valts och utformats tillsammans med Pepp*. Fredagen den 8 februari kl 09.30 är du varmt välkommen på pressvisning. På plats finns då Peter Wallenberg Jr, ordförande Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse, Carina Halvord, VD på Universeum, Anders Carp, chef för Saabs affärsområde Surveillan