Universeum satsar stort på utbyggnad och utveckling

Universeum är nu ett steg närmare sin planerade om- och tillbyggnad genom valet av Skeppsviken som entreprenör. Med byggnationen och utvecklingen av innehåll blir Universeum nästa generation vetenskapscenter. Nu återstår bygglov och de sista miljonerna i finansiering för att hela byggplanen ska kunna genomföras med start i september 2020.

Vy från Liseberg.

Sveriges nationella vetenskapscenter står nu med ena benet i ett utmanande nuläge, samtidigt som man investerar för framtiden. Genom att storsatsa på digitalisering, stärka sitt fokus på hållbar utveckling och skapa nytt innehåll inom teknik och matematik ska Universeum bli en än mer kraftfull arena för utbildning och folkbildning.

– Vårt arbete och uppdrag är viktigare än någonsin. Det som händer i världen nu visar att kunskap och innovationsförmåga är avgörande för att klara en kris. När coronapandemin är över har vi andra globala utmaningar att möta. Med de satsningar vi nu gör kommer vi ha än bättre möjligheter att skapa handlingskraft runt Agenda 2030, konstaterar Carina Halvord, VD på Universeum.

Den planerade om- och tillbyggnaden innebär cirka 4 000 fler kvadratmeter för bland annat nya kunskapsupplevelser, ombyggd foajé, ny restaurang och fler hissar för bättre flöden. Och nu har vetenskapscentret valt entreprenör: Skeppsviken Bygg i Göteborg får totalentreprenad.

– Det är ett spännande och utmanande projekt. Både utförandet och det geografiska läget kräver en noggrann och strukturerad planering. Vi engageras av projekt som ligger i framkant, både byggnadstekniskt och ur ett hållbarhetsperspektiv. Det här bygget har så många dimensioner och vi är väldigt stolta över att vara en del av det, säger Davor Sinik, VD på Skeppsviken.

För om- och tillbyggnaden följer samma tanke som fanns när Universeum började byggas 1999 och stod klart 2001. Det är en klimatsmart byggnad i stora stycken utförd i trä, byggd mot berget vid Korsvägen. Det stora taket över regnskogen tar tillvara solenergi året runt, naturkrafterna nyttjas för ventilation genom självdrag och stora delar går att demontera och återanvända.

– Trä kommer från träd. Det är därför det enda konstruktionsmaterial som kan skördas, om och om igen. Därför bygger vi Universeums nya dom i trä. Det är ett cirkulärt tänkande på riktigt, kommenterar Gert Wingårdh.

Visualiseringsdomen på toppen av byggnaden kommer inte bara sticka ut för sin träkonstruktion. Den sfäriska domen kommer bestå av av 6 meter långa och 8 meter höga trekantiga facetter, och tillsammans med den inbyggda takterrassen som ska husera världens första publika visualiseringslabb, det höga tornet och bron som svävar i luften siktar Universeum på att sätta ett nytt landmärke på Sverigekartan.

– Det är ett stort och modigt bygge. Vi hoppas att ingenting ska hindra oss från byggstart i september och invigning i december 2021. Då ska nästa generation vetenskapscenter stå klart, säger Carina Halvord.

Vy från Liseberg.
Malin Persson, ordförande Universeum AB, Davor Sinik, VD Skeppsviken, Peter Carlzon, arbetschef Skeppsviken och Carina Halvord, VD Universeum.

Universeum är Sveriges nationella vetenskapscenter och en av de tio mest besökta attraktionerna i Sverige med över en halv miljon besökare varje år. I våra lärmiljöer utforskar barn och vuxna världen genom naturvetenskap och teknik. Vi skapar upplevelser som stärker kreativiteten och innovationsförmågan, ökar kunskaperna och aktiverar det kritiska tänkandet.

Genom vårt arbete stöttar vi utbildningssystemet och stärker kompetensförsörjningen. Tillsammans med stiftare, donatorer, finansiärer och partners arbetar vi för ett livslångt lärande och bidrar till en hållbar utveckling.