Upp till bevis för regeringens exportambitioner
I syfte att bryta en utveckling där Sverige tappade internationella marknadsandelar lanserade regeringen 2015 en exportstrategi. Ett välkommet initiativ av näringslivet, för att i ökad global konkurrens skapa större tydlighet i exportfrämjandet och även ge fler mindre företag de verktyg som behövs för att ta klivet ut på den globala marknaden.
– Merparten av våra 4000 medlemmar är små, exportberoende företag. Vår roll är att identifiera områden med förbättringspotential och vara en samlad röst för företagens viktiga åsikter runt om i landet, säger Jennie Cato, enhetschef handel och hållbarhet, Teknikföretagen.
Fredagen den 13 december presenterade regeringen en uppdaterad exportstrategi. Näringslivet fick tidigt fått lämna synpunkter till denna process, många av vilka lyfts i regeringens nya strategidokument.
– Den nya strategin har ett uttalat mål om tät dialog med näringslivet, det är ett av de områden där ett samlat näringsliv uttryckt omfattande kritik mot regeringen med exportstrategin. För att lyckas i verkställandet av en ny exportagenda krävs samskapande processer menar Jennie Cato, där just process och utformning måste ha sin utgångspunkt i ett önskat exportresultat för företaget.
– Vi kan inte nog understryka värdet och nyttan av handelskamrar, branschorganisationer och exportkonsulter – dessa måste fullt ut bli ett statligt-privat integrerat ”Team Sweden”. Först då blir vi på allvar den aktör som kan konkurrera och vinna affärer mot andra nationer.
Statliga utredningar har visat att det svenska främjarsystemet präglas av en svåröverskådlig organisationsstruktur. Flera statliga aktörer erbjuder liknande insatser samtidigt som samverkan departementen emellan brister. Styrningen av de många underliggande myndigheterna med främjaruppdrag måste därför förbättras med en tydlig övergripande idé och tydliga mål i samtliga exportfrämjande myndigheters regleringsbrev.
Även finansiering för små och medelstora företag är ett stort problem. Mindre affärer är helt enkelt mindre intressanta ur affärsbankernas perspektiv.
– Exportstrategins syfte är att stärka svenska företag som antingen exporterar eller har ambitioner att exportera. Då måste samarbetet mellan exportföretagens företrädare och regeringen vara tätt integrerat. Bara så når vi det gemensamma målet att stärka svenska företag på den globala marknaden, säger Jennie Cato.
Nyckelord
Kontakter
Anna LööfPresschef
Tel:+46 72-523 25 80anna.loof@teknikforetagen.seBilder
Om
VI ÄR TEKNIKSVERIGE
Den svenska teknikbranschen driver innovation, skapar arbetstillfällen och banar väg för framtidens hållbara lösningar. Tillsammans är vi en kraft att räkna med.
Följ Teknikföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Teknikföretagen
Ekonomiska förutsättningar inför avtalsrörelsen15.4.2024 10:19:02 CEST | Pressmeddelande
Välkommen till Teknikföretagens och Industriarbetsgivarnas seminarium inför nästa avtalsrörelse!
Svagare konjunktur i teknikindustrin11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Affärsläget för teknikindustrin i Sverige minskar fortsatt under första kvartalet och är under normalnivå. Orderingången minskar i tilltagande omfattning jämfört med sista kvartalet förra året, mest för de två största delbranscherna som är maskin- och transportmedelsindustri. Det visar Teknikföretagens konjunkturbarometer för årets första kvartal
Storskaligt samverkansinitiativ ska leda Sveriges tillverkningsindustri mot klimatneutralitet27.2.2024 13:46:59 CET | Pressmeddelande
Idag har Impact innovations programmet Net Zero Industry godkänts som strategiskt innovationsprogram och blir en del av Sveriges innovationssatsning för 2030-talet. Innovationsprogrammet kommer att drivas av Teknikföretagen och RISE mot målet att bidra till att minska den svenska tillverkningsindustrins koldioxidavtryck med upp till 75 procent.
Teknikföretagen presenterar sitt nya varumärke på Techarenan21.2.2024 15:30:02 CET | Pressmeddelande
Teknikföretagen byter skepnad. En ny visuell identitet och bärande idé för all kommunikation kommer att presenteras i samband med The Tech Arena 2024. – En spännande och efterlängtad uppväxling, säger Julia Valentin, kommunikationschef på Teknikföretagen.
Teknikföretagen + Sveriges största teknikevent = sant!19.2.2024 10:46:36 CET | Pressmeddelande
Teknikföretagen samlas tillsammans med svensk och internationell tekniksektor i slutet av veckan på nationalarenan Friends i Solna, den 22–23 februari. Då går The Tech Arena av stapeln med ett myller av svenska och internationella gäster.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum