Upp till bevis för VW och Transportstyrelsen

Efter bilvärldens genom tiderna största avgasbluff förra året har inte mycket hänt i Sverige. VW uppger att företaget åtgärdat mellan sju och nio procent av bilarna, en siffra som ifrågasätts av Motormännen.

- Endast drygt tre procent av bilarna har åtgärdats enligt Transportstyrelsen. Det är besvärande att VW försöker måla upp en felaktig bild över hur många bilar som har åtgärdats, säger Fredrik Daveby, VD för Motormännens Riksförbund.

Att Transportstyrelsen nöjer sig med att VW åtgärdar bilarna i samband med service är inte godtagbart, enligt Motormännen, som istället kräver en återkallelse. Svenska bilister ska ges samma möjlighet som andra att snabbt få bilen åtgärdad, enligt Sveriges största konsumentorganisation för bilister.

- Volkswagen Sverige har inte hanterat den skandal som uppstått på ett bra sätt, och Transportstyrelsen har som kontrollorgan en skyldighet att ställa krav på importören. Vi kan aldrig acceptera att ett företag på det här sättet tillåts åka snålskjuts på grund av en myndighets slapphänthet, säger Fredrik Daveby.

I debatten har det varit tydligt att varken konsument eller miljö ska vållas skada. En skandal som fått hela EU att reagera och påskynda införandet av nya testförfaranden har av Transportstyrelsen lämnats i princip utan åtgärd. Motormännen kräver mer än kvartalsvisa avstämningar och att Transportstyrelsen tydligt ska redovisa vilka konsekvenser uteblivna åtgärder kommer att få.

Motormännens VD Fredrik Daveby skriver idag om detta i SvD Näringsliv.

För mer information kontakta Motormännens tekniska expert,
Carl-Erik Stjernvall
070- 532 68 38
carl-erik.stjernvall@motormannen.se

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.