Uppåt för inrikesflyget i sommar: 9000 fler flög med BRA i juli

99,7 procent av inrikesflygbolaget BRAs juliflygningar gick på tid och totalt flög cirka 9000 fler personer med BRA under juli 2018 än i juli 2017.

– Tillväxten vi ser i sommar beror mycket på att allt fler ser BRA som ett pålitligt och prisvärt alternativ, säger Christian Clemens som är vd för inrikesflygbolaget BRA.

Sommarens största vinnare, med störst ökning i antal passagerare är linjerna mellan Bromma och:

• 1.Ängelholm/Helsingborg (+2060 passagerare)
  • 2.Halmstad (+1730 passagerare)
  • 5.Växjö (+1700 passagerare)
  • 3.Visby (+1510 passagerare)
  • 4.Göteborg (+1500 passagerare)

– Vi ser en positiv trend jämfört med tidigare års sommarmånader, säger Christian Clemens.

– Att allt fler väljer BRA och sommarflyget för sina inrikesresor är mycket glädjande. Speciellt med tanke på att vi arbetar hårt för att minimera klimatpåverkan genom att erbjuda alla att flyga med biobränsle, flyga med de bränsleeffektivaste flygplanen som finns med en förbrukning som motsvarar cirka 0,5 liter per vägmil och passagerare och genom att flyga på låg höjd.

Flygkapaciteten har varit näst intill identisk som under sommaren 2017. BRAs flygtrafik under juli 2018 har genomförts i stort sett med samma antal flygstolar som under juli 2017.

Hur trafikläget för hela sommarens ser ut, sammanställer BRA efter augusti månads slut, men:

– Det ser just nu positivt ut även resten av sommaren, avslutar Christian Clemens.

BRA flyger till flest orter i Sverige

Inget annat flygbolag flyget mellan fler orter i Sverige. Via Stockholm Bromma är det möjligt att flyga till Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad och Jönköping. BRA har även flera direktflyglinjer mellan större orter i Sverige.

Ett samarbete med Finnair gör det möjligt att även flyga till Helsingfors från Bromma och Umeå året runt. BRA flyger även till Berlin från Växjö och under somrarna är det även möjligt att flyga till Norrköping från Visby och på vintern till Mora från Helsingborg/Ängelholm.

Kort om BRA och klimatet

Flygbolaget BRA är det enda flygbolaget i världen som erbjuder alla sina resenärer att flyga med 100 procent biobränsle. För ett enhetspris om 300 kronor per flygning byts fossilt jetbränsle byts ut till biobränsle i efterhand, motsvarande den mängd som går åt för den bokade flygresan.

Redan år 2009 blev BRA världens första miljöcertifierade passagerarflygbolag, då under bolagsnamnen Malmö Aviation och Sverigeflyg, vilka idag är flygbolaget BRA.

BRA har nyligen bytt ut halva sin flygplansflotta till moderna propellerflygplan som inte bidrar till klimatpåverkande höghöjdseffekter. Höghöjdseffekterna uppstår på flyghöjder över 8000 meter. BRA flyger på cirka 6000 meter. Andra halva flygflottan, BRAs jetflygplan, börjar bytas ut år 2020 till moderna och effektivare jetflygplan. Jetflygen flyger endast på hög höjd några minuter per flygning på fyra av bolagets dryga 20-talt flyglinjer.

BRA arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030 och är enda flygbolaget med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

BRA betalar för sina utsläpp genom utsläppsrätter, något som är obligatoriskt för allt flyg i EU; EU ETS. BRA kommer även att betala för sina utsläpp via den obligatoriska, internationella utsläppsrättshandeln CORSIA som startar år 2020.

BRA flyger till Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping, Sälen, Helsingfors, Berlin, Lyon.

Nytt direktflyg från Växjö till Sälen Trysils fyra skidorter med klimatkompenserat flyg i vinter22.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Nu är det klart. Inrikesflygbolaget BRA flyger i vinter direkt mellan Växjö och Sveriges nyaste flygplats, Scandinavian Mountains Airport. Med nya flyget nås fyra skidorter i Sälen Trysil, Skandinaviens största skidområde, på cirka två timmar. Flygplatsen öppnar i december 2019 och BRA är första flygbolaget med flygningar till Sälen Trysil – alla helt klimatkompenserade.