Uppåt för inrikesflyget i sommar: 9000 fler flög med BRA i juli

99,7 procent av inrikesflygbolaget BRAs juliflygningar gick på tid och totalt flög cirka 9000 fler personer med BRA under juli 2018 än i juli 2017.

– Tillväxten vi ser i sommar beror mycket på att allt fler ser BRA som ett pålitligt och prisvärt alternativ, säger Christian Clemens som är vd för inrikesflygbolaget BRA.

Sommarens största vinnare, med störst ökning i antal passagerare är linjerna mellan Bromma och:

• 1.Ängelholm/Helsingborg (+2060 passagerare)
  • 2.Halmstad (+1730 passagerare)
  • 5.Växjö (+1700 passagerare)
  • 3.Visby (+1510 passagerare)
  • 4.Göteborg (+1500 passagerare)

– Vi ser en positiv trend jämfört med tidigare års sommarmånader, säger Christian Clemens.

– Att allt fler väljer BRA och sommarflyget för sina inrikesresor är mycket glädjande. Speciellt med tanke på att vi arbetar hårt för att minimera klimatpåverkan genom att erbjuda alla att flyga med biobränsle, flyga med de bränsleeffektivaste flygplanen som finns med en förbrukning som motsvarar cirka 0,5 liter per vägmil och passagerare och genom att flyga på låg höjd.

Flygkapaciteten har varit näst intill identisk som under sommaren 2017. BRAs flygtrafik under juli 2018 har genomförts i stort sett med samma antal flygstolar som under juli 2017.

Hur trafikläget för hela sommarens ser ut, sammanställer BRA efter augusti månads slut, men:

– Det ser just nu positivt ut även resten av sommaren, avslutar Christian Clemens.

BRA flyger till flest orter i Sverige

Inget annat flygbolag flyget mellan fler orter i Sverige. Via Stockholm Bromma är det möjligt att flyga till Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Kristianstad och Jönköping. BRA har även flera direktflyglinjer mellan större orter i Sverige.

Ett samarbete med Finnair gör det möjligt att även flyga till Helsingfors från Bromma och Umeå året runt. BRA flyger även till Berlin från Växjö och under somrarna är det även möjligt att flyga till Norrköping från Visby och på vintern till Mora från Helsingborg/Ängelholm.

Kort om BRA och klimatet

Flygbolaget BRA är det enda flygbolaget i världen som erbjuder alla sina resenärer att flyga med 100 procent biobränsle. För ett enhetspris om 300 kronor per flygning byts fossilt jetbränsle byts ut till biobränsle i efterhand, motsvarande den mängd som går åt för den bokade flygresan.

Redan år 2009 blev BRA världens första miljöcertifierade passagerarflygbolag, då under bolagsnamnen Malmö Aviation och Sverigeflyg, vilka idag är flygbolaget BRA.

BRA har nyligen bytt ut halva sin flygplansflotta till moderna propellerflygplan som inte bidrar till klimatpåverkande höghöjdseffekter. Höghöjdseffekterna uppstår på flyghöjder över 8000 meter. BRA flyger på cirka 6000 meter. Andra halva flygflottan, BRAs jetflygplan, börjar bytas ut år 2020 till moderna och effektivare jetflygplan. Jetflygen flyger endast på hög höjd några minuter per flygning på fyra av bolagets dryga 20-talt flyglinjer.

BRA arbetar aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030 och är enda flygbolaget med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige.

BRA betalar för sina utsläpp genom utsläppsrätter, något som är obligatoriskt för allt flyg i EU; EU ETS. BRA kommer även att betala för sina utsläpp via den obligatoriska, internationella utsläppsrättshandeln CORSIA som startar år 2020.

BRA står för Braathens Regional Airlines. BRA flyger till flest orter av alla inrikesflygbolag: Stockholm Bromma, Göteborg, Malmö, Umeå, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Helsingborg/Ängelholm, Östersund, Växjö, Trollhättan, Halmstad, Jönköping, Kristianstad, Norrköping (från Visby), Mora (från Ängelholm). BRA samarbetar med Finnair och flyger till Helsingfors från Bromma, Malmö och Umeå samt från Visby på sommaren. BRA flyger även till Berlin från Växjö. Med sina 2,2 miljoner passagerare årligen, främst affärsresenärer, har BRA en marknadsandel om cirka 40 procent. Enligt Svenskt Kvalitetsindex var BRAs passagerare de nöjdaste inom svenskt flyg år 2016, 2017 och 2018. BRA är fortsatt enda flygbolaget som erbjuder alla resenärer att välja fossilfritt biobränsle till sin flygresa. Som enda flygbolag med i regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige, arbetar BRA aktivt för ett fossilfritt inrikesflyg till år 2030. Och redan år 2009 miljöcertifierades BRA, då som världens första passagerarflygbolag. BRA har nyligen bytt ut halva flygplansflottan till helt moderna och bränsleeffektiva propellerflygplan. Få flygningar görs på hög höjd och raka flygvägar prioriteras alltid. 2016 etablerades varumärket BRA efter en sammanslagning av flera regionala flygbolag som ingick samma svenska koncern, men bolagets flyg-DNA sträcker sig tillbaka till 1940-talets Braathens S.A.F.E. BRA ägs av det svenska investmentbolaget Braganza, helägt av Per G Braathen och hans familj.

Abonnera på våra pressmeddelanden.