Uppåt för Karlstads restauranger 2019 – kraftiga tapp under 2020

2019 blev ett bra år för restaurangerna i Karlstads stadskärna som ökade sin omsättning med 6% under 2019. Den totala omsättningen i stadskärnan minskade dock med 0,3 procent. Beklädnad och kommersiell service var de branscher som hade det tuffast under 2019. Samtliga branscher minskar kraftigt i prognosen för första halvåret 2020, och Karlstad verkar tappa mer än jämförbara städer. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Café- och restaurangnäringen i Karlstads stadskärna ökade sin omsättning under 2019 med 6 procent. Dagligvaror ökade med 4 procent och hotellen i stadskärnan med 2 procent. Beklädnad har generellt haft det svårt i många stadskärnor på grund av konkurrens från köpcentrum, handelsplatser och e-handeln, och i Karlstad minskade modehandeln sin omsättning med 6 procent. Kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger och skomakare minskade sin omsättning med 4 procent.

- En attraktiv stadskärna är viktigt för hela kommunen. Vi får inte glömma bort att stadskärnan är kommunens ansikte utåt, en attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt. Att omsättningen i Karlstad minskar redan innan 2020 bör tas på största allvar, säger Maria Frisk näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna

Karlstad hade en sämre utveckling i stadskärnan under 2019 än andra svenska stadskärnor av samma storlek. I snitt ökade större städer sin omsättning i stadskärnan med 1 procent. Andelen externhandel i Karlstad är större än genomsnittet i riket och många verksamheter med dubbeletableringar i Karlstad har under året valt att enbart behålla sin verksamhet i externläget.

Branscher som hade det tufft redan 2019 drabbades hårt även under coronakrisen våren 2020, flera av branscherna som gick bra under 2019, drabbades också hårt 2020. Det visar försäljningsprognoserna för Karlstads stadskärna första halvåret 2020. Restaurangnäringen tappade ca 28 procent av sin omsättning, stora tapp kunde också ses inom hotell (48 procent) och kommersiell service (46 procent).

- Coronakrisen accelererade den sedan tidigare påbörjade strukturomvandlingen. Krisen har visat att det behövs snabb omställning, ett enklare regelverk och snabbare hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras. Nu krävs både kortsiktiga samarbetsprojekt och en gemensam långsiktig strategi, samt en vilja från alla aktörer att jobba framåt, sägerJosefin Knarrström, VD Wermlands Invest och Ordförande i Fastighetsägarna Värmland.

Om Cityindex
Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av coronapandemin.

Omställningsstödet bör förlängas ytterligare20.11.2020 09:31:32 CETPressmeddelande

Regeringens besked om att omställningsstödet till företag förlängs med ytterligare två månader fram till årsskiftet är välkommet men stödet bör redan nu förlängas ytterligare. – De skärpta restriktionerna bedöms ligga kvar betydligt längre än till årsskiftet. Regeringen bör därför redan nu förlänga stödet ytterligare och sänka gränsen för när företag kan få stöd, det säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Uddevallaborna i stadskärnan – före och under coronakrisen11.11.2020 15:48:09 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Uddevalla stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,5 procent, jämfört med andra medelstora städer som i genomsnitt minskade sin totala omsättning med 0,7 procent. Bäst gick det för stadskärnans delbransch inom dagligvaror men de övriga delbranscherna fick dock en minskad omsättning. Det handlar om verksamheter inom beklädnad, hotell, restauranger, hem- och fritid samt övrig kommersiell service. Trenden i stadskärnorna generellt har under senare år varit att svenskar lägger mer pengar på upplevelser inom hotell- och restaurangbranschen samt kommersiell service. I Uddevallas stadskärnan överensstämmer dock inte den generella trenden i omsättningsutveckling med dessa delbranscher under 2019. Däremot ökar omsättningen 2019 i dagligvaror mer i Uddevallas stadskärna än jämförbara medelstora städer och generellt för alla stadskärnor. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Bra att regeringen vill underlätta flexibel användning av byggnader5.11.2020 16:08:05 CETPressmeddelande

Regeringen har idag gett Boverket i uppdrag att utreda hur reglerna kan ändras för att byggnader ska kunna användas mer flexibelt och till exempel omvandla kontor till bostäder. – Vi är positiva till att befintliga byggnader kan användas på olika sätt under en livscykel, men det kommer inte lösa bostadsbristen som bostadsministern hoppas, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Så konsumerade Eksjö i stadskärnan – före och under coronakrisen2.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 minskade omsättning i Eksjö stadskärna med totalt 2 procent. Det är en något större minskning än i andra stadskärnor av liknande storlek. Branscherna hotell och restaurang samt dagligvaruhandeln ökade sin omsättning under året, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för modehandeln och kommersiell service. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020, drabbades modehandeln tillsammans med hotell- och restaurangnäringen hårt. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Höörborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Under 2019 gick det bäst för kommersiell service och försäljningen av hem- och fritidsvaror i Höörs stadskärna. Andra branscher gick det sämre för. Tuffast var det för dagligvaruhandeln och restaurangerna. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 visar prognosen att stadskärnan i Höör klarade sig relativt bra och förväntas ha behållit en större del av sin omsättning även om enskilda branscher drabbades. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Ystadborna i stadskärnan – före och under coronakrisen29.10.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Ystads stadskärna som ökade sin totala omsättning med 1,3 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell, restauranger, caféer och övrig kommersiell service. Det följer trenden i landet och branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast i Ystads stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.