Uppåt för Karlstads restauranger 2019 – kraftiga tapp under 2020

2019 blev ett bra år för restaurangerna i Karlstads stadskärna som ökade sin omsättning med 6% under 2019. Den totala omsättningen i stadskärnan minskade dock med 0,3 procent. Beklädnad och kommersiell service var de branscher som hade det tuffast under 2019. Samtliga branscher minskar kraftigt i prognosen för första halvåret 2020, och Karlstad verkar tappa mer än jämförbara städer. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Café- och restaurangnäringen i Karlstads stadskärna ökade sin omsättning under 2019 med 6 procent. Dagligvaror ökade med 4 procent och hotellen i stadskärnan med 2 procent. Beklädnad har generellt haft det svårt i många stadskärnor på grund av konkurrens från köpcentrum, handelsplatser och e-handeln, och i Karlstad minskade modehandeln sin omsättning med 6 procent. Kommersiell service som består av flera olika typer av aktörer, exempelvis frisörer, barberare, skönhetssalonger och skomakare minskade sin omsättning med 4 procent.

- En attraktiv stadskärna är viktigt för hela kommunen. Vi får inte glömma bort att stadskärnan är kommunens ansikte utåt, en attraktiv stadskärna lockar boende, besökare, företagsetableringar, entreprenörer och investerare. Det skapar tillväxt. Att omsättningen i Karlstad minskar redan innan 2020 bör tas på största allvar, säger Maria Frisk näringspolitiskt ansvarig, Fastighetsägarna

Karlstad hade en sämre utveckling i stadskärnan under 2019 än andra svenska stadskärnor av samma storlek. I snitt ökade större städer sin omsättning i stadskärnan med 1 procent. Andelen externhandel i Karlstad är större än genomsnittet i riket och många verksamheter med dubbeletableringar i Karlstad har under året valt att enbart behålla sin verksamhet i externläget.

Branscher som hade det tufft redan 2019 drabbades hårt även under coronakrisen våren 2020, flera av branscherna som gick bra under 2019, drabbades också hårt 2020. Det visar försäljningsprognoserna för Karlstads stadskärna första halvåret 2020. Restaurangnäringen tappade ca 28 procent av sin omsättning, stora tapp kunde också ses inom hotell (48 procent) och kommersiell service (46 procent).

- Coronakrisen accelererade den sedan tidigare påbörjade strukturomvandlingen. Krisen har visat att det behövs snabb omställning, ett enklare regelverk och snabbare hantering för hur stadens gemensamma ytor och lokaler kan användas och förändras. Nu krävs både kortsiktiga samarbetsprojekt och en gemensam långsiktig strategi, samt en vilja från alla aktörer att jobba framåt, sägerJosefin Knarrström, VD Wermlands Invest och Ordförande i Fastighetsägarna Värmland.

Om Cityindex
Cityindex är den första heltäckande kartläggningen av omsättningsutvecklingen för de kommersiella verksamheterna i Sveriges stadskärnor. Unikt för Cityindex är den modell som används för att bestämma stadskärnans avgränsning som skapar jämförbarhet över tid och mellan stadskärnor. Under 2020 års version av Cityindex läggs ett speciellt fokus på framtidens stadskärnor i spåren av coronapandemin.

Ett dråpslag mot nyproduktion av hyresrätter22.1.2021 16:23:12 CETPressmeddelande

Det beslut som Hyresnämnden i Umeå meddelade under fredagen innebär ett dråpslag mot nyproduktion av hyresrätter. "Beslutet riskerar skapa en situation som innebär att månadshyror i nya tvårumslägenheter blir upp till 1 500 kr högre än vad de behöver vara. Ingen hyresvärd kommer vara intresserad av att bygga bostäder om hyresutvecklingen blir noll över 15 år. Det skulle drabba Umeå hårt och borde oroa politikerna", säger Peter Sörman, näringspolitisk chef på Fastighetsägarna MittNord.

Statens uppgift att stötta företag i kris16.1.2021 14:09:53 CETPressmeddelande

Regeringen har meddelat att ett nytt hyresstöd till småföretagare ska införas för första kvartalet 2021. Stödet har samma konstruktion som hyresstödet som fanns under 2020, där fastighetsägaren och staten förutsätts dela på kostnaden för sänkta hyror till lokalhyresgäster. Stödets konstruktion innebär att staten övervältrar ansvar på enskilda fastighetsägare att både avgöra vilka företag som skall få stöd och bekosta stödet.

Fastighetsbranschen kommer fortsätta ta ansvar för att minska smittspridningen8.1.2021 16:47:20 CETPressmeddelande

Fastighetsföretag, köpcentrum och gallerior har under hela pandemin vidtagit åtgärder för att minska risken för trängsel och smittspridning. Antalet besökare har minskat kraftigt sedan de skärpta restriktionerna infördes. Fastighetsägarna tar nu utifrån Folkhälsomyndighetens föreskrifter fram nya rekommendationer för hur fastighetsägare kan fortsätta att bidra till minskad trängsel och motverka smittspridning.