Uppdaterade ŠKODA FABIA debuterar på bilsalongen i Genève 2018

Nya uppdaterade FABIA debuterar på bilsalongen i Genève. Ny design både fram och bak med LED-strålkastare och LED-baklysen. Fyra pigga och effektiva 1,0-litersmotorer, fler och bättre säkerhetssystem, uppdaterade infotainmentsystem och fler ”Simply Clever”-finesser.

Nästa kapitel stundar i framgångssagan ŠKODA FABIA. Nu uppdateras den populära småbilen med ny design och teknik. Nytt frontparti, nytt bakparti och LED-lampor såväl fram som bak tillsammans med en omgjord och förfinad interiör. Dessutom med pigga och effektiva 1,0-liters bensinmotorer i kombination med smarta säkerhetsystem som gör FABIA till en sofistikerad och komplett småbil. Lansering under andra halvåret 2018.

Ny design såväl in- som utvändigt
Första gången erbjuds LED-ljusteknik till såväl strålkastarna fram som till bakljusen och tillsammans med den uppdaterade fronten sätter nya FABIA ribban högt i klassen. För första gången erbjuds också upp till 18 tum stora aluminiumfälgar samtidigt som instrumentpanelen i kupén har uppdaterats med nya materialval.

Snåla och pigga bensinmotorer
Nya FABIA kommer bara finnas tillgänglig med bensinmotorer och de fyra motorerna vid lanseringen är samtliga trecylindriga och har en liters volym. Två är sugmotorer och de utvecklar 60 respektive 75 hästkrafter. Resterande två är såväl turboladdade som direktinsprutade med 95 respektive 110 hästkrafter. Båda TSI-motorerna är dessutom utrustade med partikelfilter. Den kraftfulla 110-hästarsmotorn kan även utrustas med sjuväxlad DSG-växellåda.

Förarassistans- och säkerhetssystem för säkrare och tryggare resa
Genom att utöka antalet säkerhetssystem i nya FABIA har ŠKODA ännu en gång gjort teknik som tidigare bara funnits i dyrare segment tillgängligt även för mindre och billigare bilar. I Sverige införde ŠKODA autobroms som standardutrustning redan 2015 men med nya FABIA introduceras även döda vinkel-varnare samt autobroms vid backning. Dessutom finns Light Assist som automatiskt aktiverar och bländar av helljuset.

Uppdaterade mediasystem och ŠKODA Connect
Samtidigt som mediasystemen uppdateras och det i den europeiska standardutrustningen ingår 6,5-tumsskärm förbättras också onlinetjänsterna inom ŠKODA Connect. Förutom automatiskt larmsamtal i händelse av olycka ger Connect-portalen också möjlighet att se servicebehov, position och om bilen är utrustad med navigationssystem dessutom få aktuella bränslepriser och trafikinformation i realtid.
Precis som tidigare är även SmartLink+ standardutrustning med bland annat Apple CarPlay.

Ännu fler och ännu smartare Simply Clever-finesser
De självklara ŠKODA-finesserna blir både fler och smartare i nya FABIA – vilket också gör att den särskiljer sig extra mycket från konkurrenterna i segmentet. Förutom att vara den mest praktiska och användbara bilen med förbättrad komfort och funktionalitet i vardagen har nya FABIA också fått fler Simply Clever-tekniker. Bland annat har isskrapan i tanklocket vidareutvecklats till att nu också innehålla en däckmönstermätare och en annan finess är de nytillkomna USB-uttagen i baksätet. Till bagageutrymmet finns det också en vändbar och dubbelsidig bagagerumsmatta och på lastutrymmets sidovägg finns det en portabel LED-ficklampa.

FABIA en viktig del av SKODA-familjen
ŠKODA FABIA spelar en nyckelroll hos den tjeckiska biltillverkaren. Tack vare sina egenskaper och tekniker har FABIA snabbt blivit en internationell storsäljare och har dessutom bidragit till ŠKODAs framgångar inom rally. Sedan 1999 har fler än fyra miljoner FABIA-bilar sålts runt om i världen.