Uppdaterat - Bredbandsavbrott i sydvästra delarna av Linköping

På grund av en avgrävd fiberkabel är delar av Slaka, Skeda udde, Svartmåla, Hulta, Brokind och Bestorp utan bredbandstjänster sedan onsdag eftermiddag (7 oktober). Cirka 1000 kunder berörs.

Utsikt Bredbands montörer har under dagen jobbat med att återställa den trasiga kabeln, men arbetet fick avbrytas klockan 20.50 på grund av mörkret som innebär en fara för montörerna då väg 34 går precis intill. Arbetet återupptas så fort det ljusnar ute.

Avbrottet berör även bredbandsbolaget iTUX:s kunder i Åtvidaberg, Linköping, Horn, Rimforsa, Kisa och Gullringen.

Prognosen är att fiberkabeln ska vara reparerad kl 14 idag (torsdag 8 oktober).

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Överbliven fallfrukt blir biogas och biogödsel15.10.2020 10:57:48 CESTPressmeddelande

Frossa i paj, mos och kräm. Eller lämna fallfrukten till ett lokalt musteri som gör saft, must och sylt av den. Eller varför inte låta vänner och bekanta plocka den överblivna frukten? Eller ställ ut en korg med äpplen och päron till de som inte har en egen trädgård. För i första hand ska frukten så klart ätas. Men om det ändå blir fallfrukt över, eller om frukten har blivit dålig, så går det bra att lämna den till Tekniska verkens återvinningscentraler i Linköping. Där tas den omhand för att sedan bli biogas och biogödsel.