UPPDATERAT: Ingen Zahui mot Spanien ikväll

Amanda Zahui står över matchen mot Spanien ikväll. - På grund av den jetlag hon känner är skaderisken för hög, hon står därför över, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo. Frida Eldebrink spelar dock i träningsmatchen mot guldfavoriten Spanien som ställer upp med ett av världens bästa lag. Se matchen på www.basketlandslagen.se.

Sverige har nu två matcher kvar innan det är dags att åka till Lettland för att spela EuroBaskets öppningsmatch mot Montenegro. Först ut är regerande Europamästarinnorna Spanien som har ett mycket rutinerat och spelskickligt lag.

- Spanien är kända för sitt bolltempo och de vet exakt var de har varandra hela tiden,  säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

Spanjorskorna har ett fantastiskt facit de senaste åren och litar väldigt mycket på point guard Anna Cruz, lagkapten Lila Palau och Marta Xargay. Med finns också trotjänaren Laura Nicholls som varit med under den senaste tiden då Spanien har skördat medaljer i alla stora mästerskap.

Spanien firar sitt EM-guld 2017

Spanien är regerande Europamästarinnor

Sverige kommer från flera förluster och är det lag som är sämst rankat. Trots detta rankar flera experter Sverige som ett lag som kan skrälla.

- Jag tror många gillar Sverige och alla gillar ju outsiders. Sedan har de rätt i att det finns stor potential men sådant får de sia om hur mycket de vill. För oss är det ändå viktigt att fokusera på vår prestation och att i första hand gå vidare från gruppen, säger Fredrik Joulamo.

Senast Sverige mötte Spanien var i EM-kvalet 2016 och det blev en storförlust. Nu hoppas både laget och folket där hemma att det blir en jämnare match och att svenskorna får med sig en bra känsla inför framtiden.

Se matchen på www.basketlandslagen.se med start kl 21:00

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.