UPPDATERAT: Ingen Zahui mot Spanien ikväll

Amanda Zahui står över matchen mot Spanien ikväll. - På grund av den jetlag hon känner är skaderisken för hög, hon står därför över, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo. Frida Eldebrink spelar dock i träningsmatchen mot guldfavoriten Spanien som ställer upp med ett av världens bästa lag. Se matchen på www.basketlandslagen.se.

Sverige har nu två matcher kvar innan det är dags att åka till Lettland för att spela EuroBaskets öppningsmatch mot Montenegro. Först ut är regerande Europamästarinnorna Spanien som har ett mycket rutinerat och spelskickligt lag.

- Spanien är kända för sitt bolltempo och de vet exakt var de har varandra hela tiden,  säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo.

Spanjorskorna har ett fantastiskt facit de senaste åren och litar väldigt mycket på point guard Anna Cruz, lagkapten Lila Palau och Marta Xargay. Med finns också trotjänaren Laura Nicholls som varit med under den senaste tiden då Spanien har skördat medaljer i alla stora mästerskap.

För att se det här innehållet från basketlandslagen.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Spanien är regerande Europamästarinnor

Sverige kommer från flera förluster och är det lag som är sämst rankat. Trots detta rankar flera experter Sverige som ett lag som kan skrälla.

- Jag tror många gillar Sverige och alla gillar ju outsiders. Sedan har de rätt i att det finns stor potential men sådant får de sia om hur mycket de vill. För oss är det ändå viktigt att fokusera på vår prestation och att i första hand gå vidare från gruppen, säger Fredrik Joulamo.

Senast Sverige mötte Spanien var i EM-kvalet 2016 och det blev en storförlust. Nu hoppas både laget och folket där hemma att det blir en jämnare match och att svenskorna får med sig en bra känsla inför framtiden.

Se matchen på www.basketlandslagen.se med start kl 21:00