Uppdatering - Vattenläcka i Vikingstad

Vattenläckan i Vikingstad är nu lokaliserad och alla i området har åter vatten. Missfärgat vatten kan förekomma. Missfärgningen är ofarlig och försvinner efterhand som vattnet spolas. Undvik att tvätta vittvätt.

Under natten uppstod en vattenläcka i Vikingstad utanför Linköping. Läckan påverkar även omkringliggande orter, som exempelvis Sjögestad, Rappestad och Västerlösa. Det är ännu oklart vad läckan beror på.

Undersökning pågår för att hitta vattenläckan. Det finns ännu ingen prognos för när ledningen kan vara lagad. De boende i området har mycket begränsad tillgång till vatten, och vattentrycket är mycket lågt vilket betyder att vattnet inte kommer fram till hushållen.

De som har vatten i området uppmanas till sparsam användning och att inte tappa upp vatten i  hinkar och badkar då risken ökar att vattnet helt tar slut.

Uppdaterad information kommer under morgonen.

Mats Johansson, Affärsenhetschef ledningsnät, 013-20 81 16
mats.johansson@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Framtidens elförsörjning säkras i Mjölby kommun1.9.2020 14:51:39 CESTPressmeddelande

Mjölby Kraftnät AB – MKN, dotterbolag till Mjölby-Svartådalen Energi – MSE, investerar för att göra elförsörjningen ännu mer leveranssäker och hållbar. Elnätet på landsbygden är extra utsatt för väderpåverkan, andra delar av elnätet behöver förnyas och moderniseras för att minimera risken för elavbrott, och även anpassas för att främja omställningen till förnybar el och en ökad elanvändning.