Uppdatering avseende 2Entertains satsning på den tysktalande marknaden
2Entertains satsning på den tysktalande marknaden avbryts i nuvarande format. Satsningens resultatpåverkan på koncernen under fjärde kvartalet 2018 uppgick till -10 msek och totalt för helåret till -17,8 msek. Arbete pågår med att utröna om förutsättningar finns för att, med mindre risktagande, fortsätta satsningen genom att öppna för ett samarbete med ett av Tysklands största produktionsbolag. Resterande kostnader för satsningen i nuvarande format beräknas uppgå till cirka 3 msek.

2Entertain meddelade i januari 2018 att verksamheten skulle utökas genom etablering i de tysktalande länderna. 2Entertain gick därmed in på Europas näst största musikalmarknad, med närmare 100 miljoner invånare. Satsningen inleddes med att under hösten spela den produktion av Flashdance som 2Entertain, med stor framgång, tidigare spelat under flera säsonger i Sverige. Föreställningen hade premiär i Hamburg i september 2018 och har därefter spelats på nio orter. Under hösten har totalt 61 000 biljetter sålts vilket ska jämföras med målsättningen, som låg på 90 000 biljetter.
- Vi gjorde en missbedömning när vi beslutade oss för att gå in på den tysktalande marknaden i egen regi. Vï har stor vana vid att producera och marknadsföra musikaler på den svenska marknaden och vår plan var att ta med oss den erfarenheten och sedan anställa tre personer med lokal anknytning för att överbrygga de skillnader som finns mellan marknaderna. Vi kan nu konstatera att detta inte var tillräckligt. Nu tittar vi på om vi kan motivera en fortsatt satsning genom ett upplägg i form av ett samarbete med ett av Tysklands största produktionsbolag. Vi tror fortfarande på att 2Entertain med framgång kan sätta upp musikaler i de tysktalande länderna, men risken måste bli mindre, säger Janne Andersson, VD 2Entertain.
– 2Entertains satsning i Tyskland har inneburit en exponering mot en ny marknad med stor potential och vi har under hösten löpande analyserat utvecklingen. Vi konstaterar nu att vi har misslyckats med att nå våra mål och väljer därför att avbryta vår satsning i nuvarande format, så att denna riskexponering inte fortsätter under 2019 för koncernen, säger Pelle Mattisson, VD/Koncernchef Moment Group.
Kontakter
Pelle MattissonVD / Koncernchef Moment Group
pelle.mattisson@momentgroup.comBilder

Länkar
Om
Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i fyra affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Hamburg, Oslo, Falkenberg och Växjö. Moment Group är noterat på Nasdaq Stockholm, Main Market.
Inom Moment Group återfinns följande bolag och varumärken: 2Entertain, Ballbreaker, China Teatern, Cirkusbygningen, Golden Hits, Hamburger Börs, Hansen, Intiman, KPH Matbar, Kungsportshuset, Lisebergsteatern, Minnesota Communication, Oscarsteatern, Showtic.se, STAR Bowling, Tickster, The Concept, Vallarnas friluftsteater, Wallmans, Wallmans Group
Följ Moment Group
Abonnera på våra pressmeddelanden.
Senaste pressmeddelandena från Moment Group
Sannas Eriksgata fortsätter i Stockholm14.2.2019 09:10:00 | Pressmeddelande
Sanna Nielsens självbiografiska show rosas. Nu släpps fler biljetter och säsongen förlängs till 13 april. Därefter vankas SVT-comeback.
Bokslutskommuniké 1 januari - 31 december 20188.2.2019 09:29:22 | Pressmeddelande
Stora underskott för nyetableringar tyngde året. Fokus framåt är att realisera koncernens fulla potential.
Stefan & Krister firar 40 med jätteshow i sommar6.2.2019 12:55:54 | Pressmeddelande
Med skratten som arbetsredskap hamnade de på Nasdaq-börsen. I sommar återförenas Stefan & Krister, när duon firar 40 år. Premiär 30 juni för Stulen Kärlek, på Vallarna i Falkenberg.
PREMIÄR FÖR NYA KOMEDIN ”BAGAGE” MED ANNIKA ANDERSSON, GUSTAF HAMMARSTEN, EMMA PETERS OCH ROBIN STEGMAR PÅ LISEBERGSTEATERN!1.2.2019 10:37:50 | Pressmeddelande
Premiärkväll för romantiska komedin ”Bagage” med Annika Andersson, Gustaf Hammarsten, Emma Peters och Robin Stegmar i huvudrollerna på anrika Lisebergsteatern. Redan före premiären är flertalet extraföreställningar släppta och intresset för årets komedisatsning ”Bagage” är stort och spelas fram till den 30 mars 2019!
MEGASUCCÉ FÖR OLA SALO PÅ RONDO - NU SLÄPPS YTTERLIGARE 5000 BILJETTER1.2.2019 10:12:07 | Pressmeddelande
Torsdagen den 24 januari hade Ola Salo premiär för sin första egna show "It takes a fool to remain sane" på Rondo i Göteborg. Showen hyllades till skyarna av både publik och press. ”Storslaget, Salo” skriver Aftonbladet och ger showen FYRA PLUS. Även Göteborgs-Posten hyllar showen, ger FYRA FYRAR och skriver bland annat ”Ösigt och tajt”. Pressen är enig, Salo och hans ensemble överträffade alla höga förväntningar på showen. Smålandsposten gav FEM I BETYG och skrev att ”Salo levererade som aldrig förr”. Även DN lovordade showen och skrev ”Träffar rätt i hjärtat”.
"Genialt" – så hyllas Sanna av svenska pressen28.1.2019 10:10:29 | Pressmeddelande
Sanna Nielsen tog chansen i fredags. Sveriges yngsta kvinnliga artist med egen Börsen-show. Sångerskan hyllas för sin insats. "Vill du ha glädje och glitter och glam? Sanna Nielsen är bästa energikicken i Stockholm", skriver Aftonbladets Jens Peterson. "Det är förbluffande tryck hela tiden", påpekar Expressens Anders Björkman.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum