Uppdatering: Vattenläckan i Vikingstad lagad

Den vattenläcka som uppstod i Vikingstad under torsdagsmorgonen är nu åtgärdad, och det är nu normala förhållanden i vattenleveransen. Dock kan det förekomma missfärgat vatten som inte är farligt att dricka. Under morgonen uppstod en vattenläcka i Vikingstad utanför Linköping. Läckan påverkar även omkringliggande orter, som exempelvis Sjögestad, Nykil och Västerlösa. Det är ännu oklart vad läckan beror på, men den uppstod i samband med ett grävarbete.

Reparationsarbete pågår, men det finns ännu ingen prognos för när ledningen kan vara lagad. Boende i området har fortfarande vatten, men alla uppmanas till sparsam användning och att inte tappa upp vatten i  hinkar och badkar då risken ökar att vattnet tar slut.

Uppdaterad information kommer under eftermiddagen.

Mats Johansson, Affärsenhetschef ledningsnät, 013-20 81 16
mats.johansson@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Pressinbjudan - Regionens framtida elförsörjning28.11.2019 10:47:10 CETPressmeddelande

En stabil och säker tillgång på el är en förutsättning för de flesta företag som vill bedriva och utveckla sin verksamhet. Ska Sverige och vår region lyckas locka fler bolag att etablera sig här, är en pålitlig elförsörjning en nyckelfaktor. Samtidigt är det en resurs som många tagit för givet – två hål i väggen och sedan har vi el - men under senare tid har en del utmaningar dykt upp, i bland annat Skåne och Stockholms regioner.