Upphandling av lokal- och skolbusstrafiken avgjord

Region Uppsalas upphandling av lokal- och skolbusstrafiken i länet är nu avgjord. Avtalet sträcker sig till tidtabellsskiftet i juni 2029 och går att förlänga i ytterligare fyra år. I fredags skedde tilldelningsbeslutet till Mohlins Bussar. Avtalsspärren löper till och med måndag 17 februari.

Totalt var det fyra anbudslämnare och beslutet fattades med stöd av den genomförda prövningen och utvärderingen av inkomna anbud. Mohlins Bussar uppfyllde samtliga ställda krav och hade den bästa relationen mellan pris och kvalitet utifrån de redovisade kriterierna. Trafik och Samhälle organiserar skoltrafiken i kommunerna Uppsala, Tierp, Östhammar, Knivsta och Enköpings kommun och avtalet är värt ca 130 miljoner kronor per år.

-        Lokal- och skolbusstrafiken är en viktig kugge i vårt totala utbud, och även om Mohlins Bussar är ett nytt trafikföretag för oss har de gedigen erfarenhet av skolbusstrafik, säger Johan Wadman, trafikdirektör vid Trafik och samhälle.

-        Vi är väldigt glada över att få leverera lokal- och skolbusstrafiken till Region Uppsala under avtalsperioden och ser fram emot att vidareutveckla denna trafik tillsammans med Trafik och Samhälle, säger Robert Mohlin, VD Mohlins Busar.

Johanna Bång, chef trafikenheten Trafik och samhälle, 018-611 19 55.

Robert Mohlin, VD Mohlins Bussar, 0651-340 906.

Helena Klange, Presschef Trafik och samhälle, 070-367 73 44.