Uppladdningen mot Basket-EM fortsätter i Slovenien

Med bara tre veckor kvar till öppningsmatchen är förberedelserna för det svenska landslaget i full gång. Truppen, som för närvarande består av 16 spelare, ska utvärderas på träning och match innan den trimmas till tolv.

Närmast väntar träningsmatcher mot Slovenien och Storbritannien. Landslagssamlingen började för snart två veckor sedan med ett träningsläger i Södertälje. En vecka senare satte de sig på ett flyg till Moskva för att spela två träningsmatcher mot Ryssland, inte direkt någon mjukstart. Men det är inte heller förbundskapten François Gomez avsikt:

– Vi har ett uttalat mål om att vinna matcher mot bra lag.

Att slå bra lag är ett måste för den trupp som drömmer om att gå långt i EuroBasket 2019. Av träningsmatcherna att döma har Sverige en liten bit kvar på vägen, då resultatet blev två förluster med fyra respektive 14 poäng.

– Vi lärde oss att vi kan spela på den här nivån, säger coach Gomez. Vi lärde oss också att matchen aldrig är över. I den andra matchen låg vi under med 30 men fortsatte ändå spela bra. Det var ett bra test för oss.

Sverige är ska inte vara i toppform ännu. Idag är det ny träningsmatch mot Slovenien och på lördag mäts krafterna mot Storbritannien. Förberedelser är nyckelordet; Att bygga ett lag som kan spela upp till sin potential och slå de allra bästa europeiska lagen. I de förberedelserna ingår också att välja rätt spelare, då det endast är tolv stycken som kommer ta plats i truppen som åker till Riga.

Bland de spelarna finns fyra seniorlandslagsdebutanter: Regan Magarity, Fanny Wadling, Cajsa Uhrström och Abigail Glomazic.

– De har sett bra ut, säger assisterande coach Francesco Pinto. De har gjort det de kan och vad de ska, sen är det en tuff konkurrens. Därför är de här två matcherna mot Slovenien och Storbritannien väldigt viktiga. De ska få visa upp sig och göra vad de kan.

Det är inte allting i lagbygget som handlar om pick and roll, returtagning och kontringsförsvar utan det gäller att laget skapar kemi och kan spela tillsammans också. Därför var laget iväg på en något udda aktivitet på tisdagseftermiddagen, för att bryta av studsandet ett litet slag.

– Det var typ ett klättringsäventyr; Klättra på träd, linor, ta sig från ett träd till ett annat på en skateboardbana. Det var väldigt utmanande och fysiskt -- kanske mest för oss coacher, säger coach Pinto.

Fler utmaningar är att vänta för det svenska landslaget, både fysiska och mentala, men ju närmre EuroBasket 2019 vi kommer desto mer basket blir det.

Ikväll spelar Sverige träningslandskamp mot Slovenien, kl. 18.00. Vi återkommer med resultat på basket.se samt via SBBF:s Twitterkonto, @basketse.

Text: Johannes Grufstedt

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.

Prins Daniel beskyddare av Svenska Basketbollförbundet12.7.2019 11:55:20 CESTPressmeddelande

Hans Kunglig Höghet Prins Daniel är numera beskyddare för Svenska Basketbollförbundet. – Det är en ära och vi är självklart mycket glada över att Prins Daniel vill engagera sig för basketen i Sverige, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. Beskyddarskapet löper över tre år och innebär att Prins Daniel på olika sätt främjar Svenska Basketbollförbundets verksamhet.